Lean-ajattelumallin hyödyntäminen autokorjaamon asiakaspalvelussa
Laakso, Eetu (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062111
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Autokeskus Oy Airportille. Työssä perehdytään ja käydään läpi auton huoltoprosessi kokonaisuudessaan sekä asiakkaan että korjaamon näkökulmasta. Nykyaikana hyvin yleistyvän Lean-ajattelumallin avulla mietittiin ratkaisuja huoltoprosessissa ilmeneviin ongelmiin sekä suunniteltiin uusia toimintamalleja niihin.
Huoltoprosessin epäkohtiin puuttuminen tekee prosessista asiakkaalle helpomman sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä. Työssä haastateltiin Skoda-työnjohtoa, jotta saatiin eri näkemyksiä kehityskohteisiin.
Lean-ajattelumallia hyödyntäen voidaan päästä asiakaslähtöisempään ja asiakkaalle helpompaan prosessiin. Tässä työssä on perehdytty siihen, miten se käytännössä voitaisiin toteuttaa Autokeskuksessa. Työssä ei oteta käyttöön tai kokeilla uutta menetelmää, vaan pohditaan, kuinka prosessia voitaisiin parantaa helpommaksi ja vielä entistä asiakaslähtöisemmäksi. Kehitysehdotuksena ehdotettiin palveluautomaatin laajempaa käyttöönottoa, helpompaa sijaisauton noutoprosessia sekä varaosien myyntiä huollon tiskiltä.
Huoltoprosessin epäkohtiin puuttuminen tekee prosessista asiakkaalle helpomman sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä. Työssä haastateltiin Skoda-työnjohtoa, jotta saatiin eri näkemyksiä kehityskohteisiin.
Lean-ajattelumallia hyödyntäen voidaan päästä asiakaslähtöisempään ja asiakkaalle helpompaan prosessiin. Tässä työssä on perehdytty siihen, miten se käytännössä voitaisiin toteuttaa Autokeskuksessa. Työssä ei oteta käyttöön tai kokeilla uutta menetelmää, vaan pohditaan, kuinka prosessia voitaisiin parantaa helpommaksi ja vielä entistä asiakaslähtöisemmäksi. Kehitysehdotuksena ehdotettiin palveluautomaatin laajempaa käyttöönottoa, helpompaa sijaisauton noutoprosessia sekä varaosien myyntiä huollon tiskiltä.