Tarpeet ja motiivit liiketalouden opiskelijoiden ostokäyttäytymisessä
Heiska, Auli (2020)
Heiska, Auli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002072142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002072142
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, millä tavoin tarpeet ja motiivit vaikuttavat opiskelijoiden ostopäätöksiin. Työn selvitysosa rajattiin käsittelemään Metropolian liiketalouden opiskelijoiden motiiveja kannettavia tietokoneita hankittaessa. Tarpeet ja motiivit vaikuttavat jokaisen ostokäyttäytymiseen, joten selvitys tuo olennaista tietoa esimerkiksi markkinoijille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin tarpeet ja motiivit yleisesti. Sen jälkeen keskityttiin neljään motivaation sisältö- ja prosessiteoriaan. Vertailun johdosta työn selvitysosan teoriapohjaksi päätettiin käyttää odotusarvoteoriaa. Työssä hyödynnettiin laadullista aineistonhankintamenetelmää teemahaastattelujen muodossa. Haastatteluja toteutettiin yhteensä kuudelle Metropolian liiketalouden opiskelijalle. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden motiiveja kannettavan tietokoneen hankinnalle.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että haastateltavien motiiveihin ostaa kannettava tietokone vaikuttaa moni asia. Haastateltavilla oli laitteelle monipuolisia käyttötarkoituksia, jotka vaikuttivat heidän haluamiinsa laitteen ominaisuuksiin ja käyttöarvoon. Käyttöarvo vaikutti siihen, kuinka paljon opiskelijat olivat valmiita näkemään vaivaa hankintaa varten. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että haastateltavien opiskelijoiden motiiveihin ostaa kannettava tietokone vaikuttavat omat odotukset laitteesta, oma panostus laitteen saamiseksi ja se, kuinka paljon opiskelijat ylipäätään arvostavat tiettyä vaihtoehtoa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin tarpeet ja motiivit yleisesti. Sen jälkeen keskityttiin neljään motivaation sisältö- ja prosessiteoriaan. Vertailun johdosta työn selvitysosan teoriapohjaksi päätettiin käyttää odotusarvoteoriaa. Työssä hyödynnettiin laadullista aineistonhankintamenetelmää teemahaastattelujen muodossa. Haastatteluja toteutettiin yhteensä kuudelle Metropolian liiketalouden opiskelijalle. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden motiiveja kannettavan tietokoneen hankinnalle.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että haastateltavien motiiveihin ostaa kannettava tietokone vaikuttaa moni asia. Haastateltavilla oli laitteelle monipuolisia käyttötarkoituksia, jotka vaikuttivat heidän haluamiinsa laitteen ominaisuuksiin ja käyttöarvoon. Käyttöarvo vaikutti siihen, kuinka paljon opiskelijat olivat valmiita näkemään vaivaa hankintaa varten. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että haastateltavien opiskelijoiden motiiveihin ostaa kannettava tietokone vaikuttavat omat odotukset laitteesta, oma panostus laitteen saamiseksi ja se, kuinka paljon opiskelijat ylipäätään arvostavat tiettyä vaihtoehtoa.