Kundbelåtenhetsförfrågan på Tesses Café i Vassorfjärden
Langels, Sara (2011)
Langels, Sara
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239106
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov gjordes på uppdrag av ägaren av Tesses Café, Terese Berts. Syftet med lärdomsprovet var att ta reda på kundbelåtenheten på restaurangen. I den teoretiska delen framkommer förklaringar av nyckelorden i arbetet. Dessa är marknadsundersökning, kundbelåtenhet och service. Med detta vill jag få fram vad en marknadsundersökning är, olika metoder för att få fram olika resultat och hur man gör en undersökning med hög tillförlitlighet. Jag vill också förklara begreppet kundbelåtenhet, eftersom detta är en essentiell del av arbetet. Jag kommer även att behandla begreppet service, eftersom service är en viktig del av kundbetjäningen och påverkar kundbelåtenheten. Jag har även personligen intervjuat Terese för att få en bild av företagets bakgrund och verksamhet idag. Den empiriska delen består av en kvantitativ enkätundersökning. I denna framkommer vad kunderna på Tesses Café tycker om servicen, inredningen, sortimentet, varför de besöker restaurangen och hur ofta de besöker den. Jag frågade även om deras kön, ålder och yrke för att fastställa kundgruppen och för att eventuellt upptäcka olika beteendemönster. Enkäterna fanns tillgängliga på Tesses Café i juni och juli 2010. Jag fick in totalt 121 svar. Resultatet av undersökningen visade att de flesta kunder var nöjda med både maten och betjäningen. Vissa förslag på punkter där det finns rum för förbättring framkom.