Blogi viestinnän välineenä case Euronet 50/50- hanke
Leppilahti, Mira (2011)
Leppilahti, Mira
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249365
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia uusmedian lajeja, joista tarkemmin perehdyn blogikirjoituksiin. Tarkastelen blogien kirjoituskieltä ja niiden sisältöä. Lisäksi tutkin blogien toimivuutta kirjoittajien välisessä viestinnässä. Tutkimusosassa perehdyn Euronet 50/50- energiansäästöhankkeen blogeissa käytettyyn viestintään ja viestinnällisiin ongelmiin. Teoriaosassa perehdyn viestintäkanaviin, jotka jakautuvat karkeasti perinteiseen mediaan ja uusmediaan. Kerron lyhyesti perinteisen median ja uusmedian alalajit, jonka jälkeen kerron blogien historiasta, käytöstä ja käytöstä oppimisympäristönä. Luvussa viisi kerron visuaalisesta viestinnästä, kulttuurien vaikutuksesta viestinnän muotoihin ja sisältöön, sekä kuvaan suomalaista viestintäkulttuuria. Luvussa avaan käsitteet integroiva ja luova viestintä sekä yhteisöllisen ja yksilöllisen kulttuurin viestintä. Opinnäytetyöni empiirisessä osassa on käytetty kvalitatiivista tutkimusotetta. Tarkastelen blogien sisältöä analysoimalla niitä. Lisäksi haastattelen blogien päivittäjiä saadakseni tietoja päivitystavoista ja hankkeen luomista tuntemuksista. Tutkimusmateriaalinani on Euronet 50/50 energiansäästöhankkeen blogi, joka on luotu epäviralliseksi raportointikavanaksi hankkeeseen osallistuvien koulujen välille. Tutkimuksessani huomasin kirjoittamisen vieraalla kielellä suurimmaksi ongelmaksi blogiin päivittämiselle. Lisäksi se, miten tärkeäksi hanke koettiin, vaikutti koulujen aktiivisuuteen heidän bloginsa päivittämisessä. Vuorovaikutteisuus näkyi vain osittain tutkimusmateriaalissani ja visuaalinen viestintä vaihteli niin blogien sisällä kuin niiden välilläkin.