Lähiruoan toimitusketjun kehittäminen
Tiesalo, Mikko (2011)
Tiesalo, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157937
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin lähiruoan toimitusketjua tuottajilta päivittäistavarakauppaan. Tavoitteena oli selvittää nykyisiä käytäntöjä ja mahdollisia ongelmia toimitusketjussa. Lähiruoan kulutus on kasvava trendi. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia siitä, mitä he syövät. Tämän takia työssä pyrittiin löytämään keinoja, joilla lähiruokaa saataisiin enemmän päivittäistavarakauppojen valikoimiin.
Työssä tutustuttiin lähiruoan käsitteeseen ja sen markkinoihin sekä päivittäistavarakaupan toimintoihin. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluja lähiruoan toimitusketjuun tutustumiseksi. Haastateltavina oli lähiruoantuottajia eri aloilta, päivittäistavarakauppoja ja lähiruokaan erikoistununeita tahoja. Haastatteluissa otettiin selvää lähiruoan toimitusketjuista ja niiden toimivuudesta sekä siitä, kuinka hyvin ne palvelevat toimitusketjun eri osapuolia. Lisäksi haastatteluissa selvitettiin lähiruoan asemaa ja tulevaisuutta Suomessa.
Tuloksista ilmeni, että päivittäistavarakaupat kokivat lähiruoan myymisen työlääksi, mutta hyväksi keinoksi erikostua ja laajentaa valikoimiaan. Päivittäistavarakauppojen prosessit ovat pitkälle suunniteltuja ja automatisoituja. Lähiruoan tilaaminen ja myyminen lisäävät manuaalisen työn määrää kaupoissa. Päivittäistavarakaupat näkivät logistiikan olevan suurin ongelma lähiruoan myymisessä. Lähiruoantuottajien mielestä suurimpia ongelmia taas olivat tunnistettavuus ja sijoittelu kaupassa. Tuottajien mielestä lähiruoka hukkuu helposti kaupan valikoimiin ja suurten tuottajien tuotteet saavat usein parhaat paikat myymälöistä.
Ratkaisuksi ongelmiin löydettiin jo Suomessa alueellisesti käytössä olevia toimintamalleja. Tuottajien yhteisellä osuuskunnalla toimiva jakelukeskus pystyisi yhdenmukaistamaan toimintaa sekä karsimaan päällekäisiä toimintoja toimitusketjusta. Osuuskuntana toimiva jakelukeskus ei kuitenkaan lisäisi kustannuksia niin paljoa kuin ulkopuolisen yrittäjän lähiruoan tukkukauppa. Jakelukeskuksen perustaminen vaatii kuitenkin tuottajilta paljon yhteistyötä, mutta se ratkaisisi myös heidän ongelmansa ruoan tunnistettavuuden ja sijoittelun suhteen. Kauppojen kannalta tilaus-, toimitus- ja laskutustoiminnot helpottuisivat huomattavasti.
Työssä tutustuttiin lähiruoan käsitteeseen ja sen markkinoihin sekä päivittäistavarakaupan toimintoihin. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluja lähiruoan toimitusketjuun tutustumiseksi. Haastateltavina oli lähiruoantuottajia eri aloilta, päivittäistavarakauppoja ja lähiruokaan erikoistununeita tahoja. Haastatteluissa otettiin selvää lähiruoan toimitusketjuista ja niiden toimivuudesta sekä siitä, kuinka hyvin ne palvelevat toimitusketjun eri osapuolia. Lisäksi haastatteluissa selvitettiin lähiruoan asemaa ja tulevaisuutta Suomessa.
Tuloksista ilmeni, että päivittäistavarakaupat kokivat lähiruoan myymisen työlääksi, mutta hyväksi keinoksi erikostua ja laajentaa valikoimiaan. Päivittäistavarakauppojen prosessit ovat pitkälle suunniteltuja ja automatisoituja. Lähiruoan tilaaminen ja myyminen lisäävät manuaalisen työn määrää kaupoissa. Päivittäistavarakaupat näkivät logistiikan olevan suurin ongelma lähiruoan myymisessä. Lähiruoantuottajien mielestä suurimpia ongelmia taas olivat tunnistettavuus ja sijoittelu kaupassa. Tuottajien mielestä lähiruoka hukkuu helposti kaupan valikoimiin ja suurten tuottajien tuotteet saavat usein parhaat paikat myymälöistä.
Ratkaisuksi ongelmiin löydettiin jo Suomessa alueellisesti käytössä olevia toimintamalleja. Tuottajien yhteisellä osuuskunnalla toimiva jakelukeskus pystyisi yhdenmukaistamaan toimintaa sekä karsimaan päällekäisiä toimintoja toimitusketjusta. Osuuskuntana toimiva jakelukeskus ei kuitenkaan lisäisi kustannuksia niin paljoa kuin ulkopuolisen yrittäjän lähiruoan tukkukauppa. Jakelukeskuksen perustaminen vaatii kuitenkin tuottajilta paljon yhteistyötä, mutta se ratkaisisi myös heidän ongelmansa ruoan tunnistettavuuden ja sijoittelun suhteen. Kauppojen kannalta tilaus-, toimitus- ja laskutustoiminnot helpottuisivat huomattavasti.