Pelikehitys Unity3D-ympäristössä
Remes, Janne (2011)
Remes, Janne
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127674
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on suunnitella ja kehittää 3D-kauhuseikkailupeli Unity 3D-pelimoottorilla. Samalla perehdytään pelituotannon osa-alueisiin, kuten 3D-mallinnukseen, animointiin, ohjelmointiin, sekä projektin- ja versionhallintaan. Projektissa käytetään tekijän omistamaa Unity 3D Pro -lisenssiä. Ilmaisia avoimen lähdekoodin sovelluksia suositaan muiden tarvittavien työkalujen valinnassa. Opinnäytteen tuloksena syntyy pelisuunnitelmaan pohjautuva prototyyppi, jolle on tehty asiakaskysely ja käytettävyystestaus.
Asiakaskyselyn tavoitteena on saada palautetta pelistä ja määrittää pelin ikäryhmä. Käytettävyystestauksen ja asiakaspalautteen perusteella peliin suunnitellaan jatkokehityssuunnitelma. Testaajia pidetään pelin mahdollisina asiakkaina ja heistä kerätään tarvittavia tietoja liiketoimintasuunnitelmaa varten. Opinnäyte alkaa tutustumalla pelikehityksen liittyviin teorioihin ja käsitteisiin. Seuraavaksi esitellään projektissa käytetyt työkalut ja tämän jälkeen käydään läpi projekti vaiheittain. Lopuksi esitellään testitapaukset ja saadut tulokset.
Projektin jatkuva laajeneminen pidettiin kurissa hyvällä projektin hallinnalla ja dokumentoinnilla. Ideat jotka eivät päätyneet prototyyppiin, tulivat hyvin dokumentoiduiksi myöhempää käyttöä varten. Positiivista palautetta ja uusia ideoita saatiin pelitestauksen aikana. Kokonaisuudessaan projekti oli onnistunut.
Opinnäytteen valmistuttua prototyypistä jatkokehitetään kaupallinen versio, joka julkaistaan PC:lle, Mac:lle ja selaimelle. Opinnäytteen lopullisena päämääränä on aloittaa tekijän oma indie-pelistudio.
Asiakaskyselyn tavoitteena on saada palautetta pelistä ja määrittää pelin ikäryhmä. Käytettävyystestauksen ja asiakaspalautteen perusteella peliin suunnitellaan jatkokehityssuunnitelma. Testaajia pidetään pelin mahdollisina asiakkaina ja heistä kerätään tarvittavia tietoja liiketoimintasuunnitelmaa varten. Opinnäyte alkaa tutustumalla pelikehityksen liittyviin teorioihin ja käsitteisiin. Seuraavaksi esitellään projektissa käytetyt työkalut ja tämän jälkeen käydään läpi projekti vaiheittain. Lopuksi esitellään testitapaukset ja saadut tulokset.
Projektin jatkuva laajeneminen pidettiin kurissa hyvällä projektin hallinnalla ja dokumentoinnilla. Ideat jotka eivät päätyneet prototyyppiin, tulivat hyvin dokumentoiduiksi myöhempää käyttöä varten. Positiivista palautetta ja uusia ideoita saatiin pelitestauksen aikana. Kokonaisuudessaan projekti oli onnistunut.
Opinnäytteen valmistuttua prototyypistä jatkokehitetään kaupallinen versio, joka julkaistaan PC:lle, Mac:lle ja selaimelle. Opinnäytteen lopullisena päämääränä on aloittaa tekijän oma indie-pelistudio.