Tanssii tähtien kanssa – jos ylettää : toimintaterapeutin työnkuvan kehittäminen
Lamppu, Minna; Niini, Ella; Jylhä, Saara (2010)
Lamppu, Minna
Niini, Ella
Jylhä, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316991
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli yhteistyökumppani toimintaterapeutti Heini Laukkasen työnkuvan selkiyttäminen Kontulan vanhustenkeskuksen päivätoimintayksikkö
Pihlassa. Työn tarkoituksena oli myös selvittää toimintaterapian soveltuvuutta ja hyödynnettävyyttä muistisairaiden kuntoutuksessa ja vastata kysymykseen, millä
keinoin toimintaterapeutti voi tukea sekä yksin että omaishoitajan kanssa asuvaa muistisairasta henkilöä, joka käy päivätoiminnassa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelminä ovat kirjallisuuskatsaus
ja päivätoiminnassa työskentelevien toimintaterapeuttien haastattelut. Työssä esiintyvän triangulaation avulla työn luotettavuus lisääntyi. Tapaustutkimuksessa edettiin vaiheittain; esiteltiin alustava kehittämistehtävä, perehdyttiin ilmiöön käytännössä ja teoriassa, tehtiin empiirisen aineiston keruu eri menetelmillä sekä
koottiin yhteen analysoitu aineisto, jonka pohjalta esitettiin kehittämisehdotus. Toimintaterapeuttisen ajattelun suuntaviittana opinnäytetyötä tehdessä käytettiin
Gary Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan mallia. Lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty Toimintaterapianimikkeistöä 2003.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista sekä esitteeksi tarkoitetusta luonnoksesta yhteistyökumppanimme tarjoamista toimintaterapiapalveluista. Kirjallisuuskatsauksen
sähköisestä hausta jäi analysoitavaksi 12 artikkelia. Haastateltavat vastasivat kysymyksiin koskien Toimintaterapianimikkeistön pääluokkia, organisaatiota ja työnkuvaa, ammatillista tukea sekä muita heidän tärkeiksi kokemiaan aiheita.
Tärkeimmät osa-alueet muistisairaiden päivätoiminnassa työskentelevän toimintaterapeutin työnkuvaan kehittämiseen liittyen olivat toimintaterapeutin tekemän arvioinnin
merkityksen korostaminen, muun henkilökunnan tietämyksen lisääminen toimintaterapiasta, kotikäyntien mahdollistaminen, muistisairaan omaisten tehokkaampi tukeminen sekä toimintamahdollisuuksien yksilöllinen edistäminen. Nämä teemat
ilmenivät jokaisessa aineistossa.
Pihlassa. Työn tarkoituksena oli myös selvittää toimintaterapian soveltuvuutta ja hyödynnettävyyttä muistisairaiden kuntoutuksessa ja vastata kysymykseen, millä
keinoin toimintaterapeutti voi tukea sekä yksin että omaishoitajan kanssa asuvaa muistisairasta henkilöä, joka käy päivätoiminnassa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelminä ovat kirjallisuuskatsaus
ja päivätoiminnassa työskentelevien toimintaterapeuttien haastattelut. Työssä esiintyvän triangulaation avulla työn luotettavuus lisääntyi. Tapaustutkimuksessa edettiin vaiheittain; esiteltiin alustava kehittämistehtävä, perehdyttiin ilmiöön käytännössä ja teoriassa, tehtiin empiirisen aineiston keruu eri menetelmillä sekä
koottiin yhteen analysoitu aineisto, jonka pohjalta esitettiin kehittämisehdotus. Toimintaterapeuttisen ajattelun suuntaviittana opinnäytetyötä tehdessä käytettiin
Gary Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan mallia. Lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty Toimintaterapianimikkeistöä 2003.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista sekä esitteeksi tarkoitetusta luonnoksesta yhteistyökumppanimme tarjoamista toimintaterapiapalveluista. Kirjallisuuskatsauksen
sähköisestä hausta jäi analysoitavaksi 12 artikkelia. Haastateltavat vastasivat kysymyksiin koskien Toimintaterapianimikkeistön pääluokkia, organisaatiota ja työnkuvaa, ammatillista tukea sekä muita heidän tärkeiksi kokemiaan aiheita.
Tärkeimmät osa-alueet muistisairaiden päivätoiminnassa työskentelevän toimintaterapeutin työnkuvaan kehittämiseen liittyen olivat toimintaterapeutin tekemän arvioinnin
merkityksen korostaminen, muun henkilökunnan tietämyksen lisääminen toimintaterapiasta, kotikäyntien mahdollistaminen, muistisairaan omaisten tehokkaampi tukeminen sekä toimintamahdollisuuksien yksilöllinen edistäminen. Nämä teemat
ilmenivät jokaisessa aineistossa.