Lukihäiriön vaikutukset muusikkouteen : Kokemuksia lukihäiriöstä ja keinoja edistää lukihäiriöisen oppimista musiikkiopinnoissa
Hätinen, Josefiina (2020)
Hätinen, Josefiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102247
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo lukihäiriöstä ja siihen liittyvistä kokemuksista musiikin opiskelussa. Tekijä on itse saanut lukihäiriölausunnon
vasta lukioiässä ja kohdannut tilanteita, joissa lukihäiriötä ei ole ymmärretty. Kielteiset oppimistilanteet
saavat usein aikaan ajatuksen: ”Olen huono oppija”. Tässä opinnäytetyössä tekijän tavoitteena on hankkia
lukihäiriöstä uutta tietoa ja soveltaa sitä omien kokemusten pohjalta ja siten edistää lukivaikeuksien huomioimista
musiikin opetustyössä.
Yleensä oletuksena on, että lukihäiriö ilmenee vain kirjoittamisen ja lukemisen vaikeuksina. Todellisuudessa vaikeuksia
voi ilmetä myös hahmottamisessa, mikä voi musiikin opinnoissa vaikeuttaa esimerkiksi nuottien lukemista.
Omiin kokemuksiin perustuen ja lähteitä hyödyntäen opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa esitellään perustietoa
lukihäiriöstä, testausmenetelmiä ja oppimistyylejä sekä kerrotaan lukihäiriöisen oppimiskokemuksista
niin koulumaailmassa kuin musiikin opinnoissa. Opas kokoaa tiivistetysti kirjallisen osuuden tietoja, kertoo tekijän
omista kokemuksista ja lukihäiriön tyypillisimmistä ilmenemismuodoista. Sen tavoitteena on tarjota keinoja lukihäiriöisen
opettamiseen soittotunneilla.
Sen lisäksi, että opinnäytetyön tavoitteena on antaa välineitä opettamiseen, se kannustaa lukihäiriöisiä oppimisvaikeuksista
huolimatta opiskelemaan ja kehittämään itseään muusikkona, vaikka aikaa voikin joutua käyttämään
muita enemmän. Opinnäytetyön myötä tekijällä itsellään on parempi itsetunto, sillä hän tuntee itsensä oppijana
paremmin. Yhteenvetona projektista voidaan todeta, että oikeanlaisen opetuksen ja pitkäjänteisyyden avulla on
mahdollista kehittyä muusikkona ja kouluttautua musiikkipedagogiksi. This thesis describes dyslexia and related experiences in music studies. The author herself received a dyslexia
diagnosis only at high school age and has encountered situations where dyslexia has not been understood.
Negative learning situations often bring about the idea: "I am a poor learner." In this thesis, the
author’s goal is to acquire new knowledge about dyslexia and to apply it based on author´s own experience
and thus to promote the recognition of dyslexia in music teaching.
Usually, it is assumed that dyslexia only becomes apparent as difficulties in writing and reading. In reality,
there can also be difficulties in perceiving, which can make it difficult to read notes, for example. Based
on author’s experiences and sources, the written part of this thesis introduces basic information about
dyslexia, testing methods and learning styles, as well as the learning experiences of dyslexia in the school
world and in music studies. The guidebook summarizes the information in the written section, explains the
author's own experiences and the most common manifestations of dyslexia. Its purpose is to provide ways
to teach dyslexic students during playing lessons.
As well as giving means to teach dyslexic students this thesis encourages students with dyslexia to study
and develop themselves as musicians despite learning difficulties, even though they may have to spend
more time than others. With this thesis, the author herself has a better self-esteem because she feels better
as a learner. In summary, with the right kind of teaching and perseverance, it is possible to develop
yourself as a musician and become a music pedagogy.
vasta lukioiässä ja kohdannut tilanteita, joissa lukihäiriötä ei ole ymmärretty. Kielteiset oppimistilanteet
saavat usein aikaan ajatuksen: ”Olen huono oppija”. Tässä opinnäytetyössä tekijän tavoitteena on hankkia
lukihäiriöstä uutta tietoa ja soveltaa sitä omien kokemusten pohjalta ja siten edistää lukivaikeuksien huomioimista
musiikin opetustyössä.
Yleensä oletuksena on, että lukihäiriö ilmenee vain kirjoittamisen ja lukemisen vaikeuksina. Todellisuudessa vaikeuksia
voi ilmetä myös hahmottamisessa, mikä voi musiikin opinnoissa vaikeuttaa esimerkiksi nuottien lukemista.
Omiin kokemuksiin perustuen ja lähteitä hyödyntäen opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa esitellään perustietoa
lukihäiriöstä, testausmenetelmiä ja oppimistyylejä sekä kerrotaan lukihäiriöisen oppimiskokemuksista
niin koulumaailmassa kuin musiikin opinnoissa. Opas kokoaa tiivistetysti kirjallisen osuuden tietoja, kertoo tekijän
omista kokemuksista ja lukihäiriön tyypillisimmistä ilmenemismuodoista. Sen tavoitteena on tarjota keinoja lukihäiriöisen
opettamiseen soittotunneilla.
Sen lisäksi, että opinnäytetyön tavoitteena on antaa välineitä opettamiseen, se kannustaa lukihäiriöisiä oppimisvaikeuksista
huolimatta opiskelemaan ja kehittämään itseään muusikkona, vaikka aikaa voikin joutua käyttämään
muita enemmän. Opinnäytetyön myötä tekijällä itsellään on parempi itsetunto, sillä hän tuntee itsensä oppijana
paremmin. Yhteenvetona projektista voidaan todeta, että oikeanlaisen opetuksen ja pitkäjänteisyyden avulla on
mahdollista kehittyä muusikkona ja kouluttautua musiikkipedagogiksi.
diagnosis only at high school age and has encountered situations where dyslexia has not been understood.
Negative learning situations often bring about the idea: "I am a poor learner." In this thesis, the
author’s goal is to acquire new knowledge about dyslexia and to apply it based on author´s own experience
and thus to promote the recognition of dyslexia in music teaching.
Usually, it is assumed that dyslexia only becomes apparent as difficulties in writing and reading. In reality,
there can also be difficulties in perceiving, which can make it difficult to read notes, for example. Based
on author’s experiences and sources, the written part of this thesis introduces basic information about
dyslexia, testing methods and learning styles, as well as the learning experiences of dyslexia in the school
world and in music studies. The guidebook summarizes the information in the written section, explains the
author's own experiences and the most common manifestations of dyslexia. Its purpose is to provide ways
to teach dyslexic students during playing lessons.
As well as giving means to teach dyslexic students this thesis encourages students with dyslexia to study
and develop themselves as musicians despite learning difficulties, even though they may have to spend
more time than others. With this thesis, the author herself has a better self-esteem because she feels better
as a learner. In summary, with the right kind of teaching and perseverance, it is possible to develop
yourself as a musician and become a music pedagogy.