Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

’’ Uusi tapa olla sosiaalinen’’ - Verkkopelaajien sosiaaliset suhteet ja koettu yksinäisyys

Salminen, Meeri; Sokero, Anu (2020)

 
Avaa tiedosto
Salminen_Meeri, Sokero_Anu.pdf (1.173Mt)
Lataukset: 


Salminen, Meeri
Sokero, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102238
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia verkkopelaajien kokemaa yksinäisyyttä. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena on selvittää syitä yksinäisyyden taustalla. Toisena tavoitteena on tarkastella verkkopelaamisen kautta saatujen ihmissuhteiden yhteyttä koettuun yksinäisyyteen. Opinnäytetyössä tutkittiin verkkopelaamisen merkitystä sosiaalisiin suhteisiin ja sosiaaliseen pääomaan. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä rakentuu yksinäisyyden ilmiön ympärille. Tärkeimpiä teoreettisia käsitteitä ovat sosiaalinen pääoma, sosiaaliset suhteet ja sosiaalinen kompetenssi, jotka usein liitetään yksinäisyyttä koskevissa teorioissa sekä yksinäisyyden syiksi, että niitä lieventäviksi tekijöiksi.

Opinnäytetyössä sovellettiin sekä laadullisen, että määrällisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä MIELI ry:n, eli Suomen Mielenterveys ry:n, koordinoimalla Sekasin Gaming Discord -serverillä. Serverin yhtenä tavoitteena on vähentää yksinäisyyttä sekä torjua syrjäytymistä. Kyselyssä käytettiin sekä strukturoituja, että avoimia kysymyksiä. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 36 verkkopelaajaa.

Tuloksista ilmeni, että lähes kaikki kyselyyn vastanneista olivat kokeneet jossain vaiheessa elämäänsä yksinäisyyden tunnetta. Suurin osa vastaajista olivat saaneet ihmissuhteita verkkopelien kautta. Vastaajista valtaosa oli kokenut verkkopelaamisen lieventäneen yksinäisyyden tunnetta. Positiivisena nähtiin se, että verkkopeleissä voi jutella eri ihmisten kanssa, solmia uusia ystävyyssuhteita, löytää yhteistä tekemistä sekä hauskanpitoa pelimaailmassa. Useimmat vastaajista kokivat verkkopelaamisen vahvistaneen sosiaalisia taitoja ja tuoneen rohkeutta kasvokkaisten suhteiden luomiseen. Vaikka suurin osa vastaajista kokivat verkkopelaamisen sosiaalisten suhteiden näkökulmasta hyvänä asiana, tuloksista ilmenee myös, että osa vastaajista kokee verkkopelaamisen vaikuttaneen negatiivisesti pelien ulkopuolisten ihmissuhteiden luomiseen ja ylläpitoon.

Opinnäytetyö osoittaa, että jatkotutkimukselle on tarvetta. Verkkopelaamisen yhteyttä yksinäisyyteen on Suomessa vähäisesti tutkittu, minkä vuoksi olisi aiheellista tutkia aihetta laajemmin. Lisäksi opinnäytetyö sekä sen tulokset perustelevat Sekasin Gaming discord -serverin toiminnan tärkeyttä ja antavat dataa toiminnan mahdolliseen kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste