Developing initiatives for the Design Studio team to drive organizational transformation
Aarniala, Hannu (2019)
Aarniala, Hannu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102243
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käytin palvelumuotoilun menetelmiä tutkiakseni miten design-tiimimme voisi auttaa organisaatiotamme, Tiedon Customer Experience Management (CEM) -yksikköä olemaan enemmän design-vetoinen.
Tällä työllä on yhtäläisyyksiä samaan aikaan organisaatiossamme tapahtuvan muutostyön kanssa, jossa koitamme kehittää toimintaamme ollaksemme kehittyneempi “teal”-organisaatio, jossa itsenäisten tiimien verkosto toimii yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tämän johdosta minun täytyi koittaa paremmin ymmärtää tarvetta tälle muutostyölle, sekä arvioida organisaatiomme design-maturiteettia, eli kypsyystasoamme muotoiluosaamisen hyödyntämisessä.
Tutkin myös sitä, miten design-tiimimme osaaminen ja palvelutarjonta ymmärrettiin organisaatiossamme, ja miten niiden arvo mielletään sidosryhmien kesken. Tarkoitus oli tunnistaa keinoja ja kehittää menetelmiä, mitä tiimimme voisi tehdä nostaakseen ymmärrystä muotoilutyön arvosta organisaatiossamme, sekä tehostaa yhteistyötä meidän ja muiden organisaation sidosryhmien välillä.
Tutkimustyön aikana tuli selväksi että jotta voisimme tarkemmin määrittää edistyksen tässä muutostyössä, meidän täytyi kyetä asettamaan välietappeja tarkemmin, sekä määrittelemään mittareita saavuttaaksemme päämäärämme.
Työn tuloksena syntyi menetelmiä ja prosesseja joita design-tiimimme otti käyttöön, hyödyntääkseen paremmin tutkimukseen perustuvan palvelumuotoilun keinoja auttaakseen organisaatiotamme olemaan design-vetoisempi.
Tällä työllä on yhtäläisyyksiä samaan aikaan organisaatiossamme tapahtuvan muutostyön kanssa, jossa koitamme kehittää toimintaamme ollaksemme kehittyneempi “teal”-organisaatio, jossa itsenäisten tiimien verkosto toimii yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tämän johdosta minun täytyi koittaa paremmin ymmärtää tarvetta tälle muutostyölle, sekä arvioida organisaatiomme design-maturiteettia, eli kypsyystasoamme muotoiluosaamisen hyödyntämisessä.
Tutkin myös sitä, miten design-tiimimme osaaminen ja palvelutarjonta ymmärrettiin organisaatiossamme, ja miten niiden arvo mielletään sidosryhmien kesken. Tarkoitus oli tunnistaa keinoja ja kehittää menetelmiä, mitä tiimimme voisi tehdä nostaakseen ymmärrystä muotoilutyön arvosta organisaatiossamme, sekä tehostaa yhteistyötä meidän ja muiden organisaation sidosryhmien välillä.
Tutkimustyön aikana tuli selväksi että jotta voisimme tarkemmin määrittää edistyksen tässä muutostyössä, meidän täytyi kyetä asettamaan välietappeja tarkemmin, sekä määrittelemään mittareita saavuttaaksemme päämäärämme.
Työn tuloksena syntyi menetelmiä ja prosesseja joita design-tiimimme otti käyttöön, hyödyntääkseen paremmin tutkimukseen perustuvan palvelumuotoilun keinoja auttaakseen organisaatiotamme olemaan design-vetoisempi.