Asiakkaiden näkemyksiä iisalmesta ostospaikkana
Valtonen, Teemu; Miettinen, Tuomas (2011)
Valtonen, Teemu
Miettinen, Tuomas
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269732
Tiivistelmä
Kaupunkikeskustojen vetovoimaisuuteen on Suomessa alettu kiinnittää nykyään aiempaa enem-män huomiota. Näin halutaan estää kaupunkikeskustojen hiljenemistä. Markkinoita hallitsevat kauppaketjut rakentavat usein suuria myymälöitä keskustan ulkopuolelle ja samalla pieniä erikois-liikkeitä on siirtynyt samoihin tiloihin suurien asiakasvirtojen vetäminä. Kaupunkien keskustojen ilmettä ja vetovoi-maa halutaan eri puolilla maatamme kuitenkin kehittää ja tässä apuna on käytet-ty erilaisia Elävä keskusta -hankkeita.
Asiakkailta saadut palautteet ja kehittämisehdotukset ovat tärkeitä kaupunkikeskustojen palvelujen parantamisessa. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin iisalmelaisissa liikkeissä asioivien asiakkaiden
ostokäyttäytymistä sekä sitä, millä perusteella nämä asiakkaat valitsevat ostospaikkansa. Tavoit-teena oli saada tutkittua tietoa, jonka avulla nimenomaan paikkakunnan erikoisliikkeet voivat
kehittää toimintaansa. Aineiston keruu toteutettiin viikkojen 11 ja 12 aikana maaliskuussa 2011. Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus ja se toteutettiin informatiivisena kyselynä. Kysely tuotti kaiken kaikkiaan 147 vastausta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että pääosin iisalmelaisiin liikkeisiin ja Iisalmeen ostospaikkana ollaan tyytyväisiä. Vastauksissa oli kuitenkin myös erilaisia kehittämisehdotuksia ja niiden enemmistö koski uutta ostoskeskusta, aikuisille naisille suunnattuja vaateliikkeitä, erikoisliikkeiden aukioloaiko-ja sekä niiden markkinointia. Osa näistä ehdotuksista koski asioita, joita tutkimusta suunniteltaessa osattiin jo odottaa. Silti myös muita hyödyllisiä toiveita esitettiin. Toimeksiantajat saavat tuloksista hyviä ideoita kehittäessään Iisalmelle elävää keskustaa.
Asiakkailta saadut palautteet ja kehittämisehdotukset ovat tärkeitä kaupunkikeskustojen palvelujen parantamisessa. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin iisalmelaisissa liikkeissä asioivien asiakkaiden
ostokäyttäytymistä sekä sitä, millä perusteella nämä asiakkaat valitsevat ostospaikkansa. Tavoit-teena oli saada tutkittua tietoa, jonka avulla nimenomaan paikkakunnan erikoisliikkeet voivat
kehittää toimintaansa. Aineiston keruu toteutettiin viikkojen 11 ja 12 aikana maaliskuussa 2011. Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus ja se toteutettiin informatiivisena kyselynä. Kysely tuotti kaiken kaikkiaan 147 vastausta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että pääosin iisalmelaisiin liikkeisiin ja Iisalmeen ostospaikkana ollaan tyytyväisiä. Vastauksissa oli kuitenkin myös erilaisia kehittämisehdotuksia ja niiden enemmistö koski uutta ostoskeskusta, aikuisille naisille suunnattuja vaateliikkeitä, erikoisliikkeiden aukioloaiko-ja sekä niiden markkinointia. Osa näistä ehdotuksista koski asioita, joita tutkimusta suunniteltaessa osattiin jo odottaa. Silti myös muita hyödyllisiä toiveita esitettiin. Toimeksiantajat saavat tuloksista hyviä ideoita kehittäessään Iisalmelle elävää keskustaa.