Suurten Voittojen Äärellä : luottamus ja prosessi Vapautuspassio-musiikkiteatteriproduktiossa
Hautala, Tuomas (2011)
Hautala, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229029
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii luottamuksen syntyä ja prosessin kulkua Vapautuspassiossa, joka oli neljän korkeakoulun, Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun, Arcada Ammattikorkeakoulun, Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Teatterikorkeakoulun yhteistyönä toteuttama musiikkiteatteriesitys. Tavoitteena oli etsiä uusia keinoja tehdä musiikkiteatteria. Koko produktio kesti keväästä 2009 kevääseen 2010. Esitys koostui neljästä fragmentista, joilla kaikilla oli omat kirjailijansa ja säveltäjänsä. Ohjaajana kaikissa fragmenteissa toimi sama henkilö. Itse toimin yhden fragmentin säveltäjänä ja koko esityksen kapellimestarina. Työn tarkoitus on tuoda luottamuksesta ja prosessista esille sellaisia asioita, jotka osoittautuivat merkityksellisiksi teatterikontekstissa ryhmänä toimimisessa ja uuden etsimisessä.
Tutkimusta varten haastateltiin musiikin ohjaajaa, koko teoksen ohjaajaa, koreografia ja kolmea näyttelijää. Lisäksi käytettiin omia kokemuksia musiikkiteatteriproduktioista sekä luottamusta ja musiikkiteatteria käsittelevää kirjallisuutta.
Vapautuspassion yhtenä tärkeimpänä lähtökohtana toimi zeitkugel-ajatus, jossa kaikki taidemuodot, musiikki, näytteleminen ja tanssi ovat kaikki yhtä aikaa läsnä. Syksyn 2010 aikana ajattelutavan luomia mahdollisuuksia tutkittiin kirjailijoiden ja säveltäjien tekemien katkelmien kautta ja kokeiltiin erilaisia vaihtoehtoja niiden esittämiseen. Tämä laboratoriovaihe vaati tiivistä luottamusta ja avoimuutta ryhmän kesken ja iloisen mokaamisen periaatteen noudattamista. Tämä vaihe oli mielenkiintoisin ja herätti eniten keskustelua. Työssä käsitellään myös Vapautuspassion musiikkiin liittyviä asioita sekä sävellyksen että muusikoita koskevan prosessin osalta.
Uusi musiikkiteatteri toimi hyvin tausta-ajatuksena, jolloin oli koko ajan pyrkimys kohti uutta. Kehitettävää jäi eniten työjärjestykseen ja laboratoriovaiheeseen, joihin mm. improvisaatiolla voitaisiin tuoda lisää tehokkuutta. Luottamus osoittautui koko prosessin kantavaksi voimaksi kaikilla osa-alueilla. Myös tasa-arvoisesti ryhmänä tekeminen ilman tähtikulttia oli merkittävä asia. Tämänkaltaisessa uuden etsimisen prosessissa johtajien merkitys ja heidän uskonsa ryhmään ja prosessin onnistumiseen koettiin luottamuksen muodostumisessa tärkeäksi.
Tutkimusta varten haastateltiin musiikin ohjaajaa, koko teoksen ohjaajaa, koreografia ja kolmea näyttelijää. Lisäksi käytettiin omia kokemuksia musiikkiteatteriproduktioista sekä luottamusta ja musiikkiteatteria käsittelevää kirjallisuutta.
Vapautuspassion yhtenä tärkeimpänä lähtökohtana toimi zeitkugel-ajatus, jossa kaikki taidemuodot, musiikki, näytteleminen ja tanssi ovat kaikki yhtä aikaa läsnä. Syksyn 2010 aikana ajattelutavan luomia mahdollisuuksia tutkittiin kirjailijoiden ja säveltäjien tekemien katkelmien kautta ja kokeiltiin erilaisia vaihtoehtoja niiden esittämiseen. Tämä laboratoriovaihe vaati tiivistä luottamusta ja avoimuutta ryhmän kesken ja iloisen mokaamisen periaatteen noudattamista. Tämä vaihe oli mielenkiintoisin ja herätti eniten keskustelua. Työssä käsitellään myös Vapautuspassion musiikkiin liittyviä asioita sekä sävellyksen että muusikoita koskevan prosessin osalta.
Uusi musiikkiteatteri toimi hyvin tausta-ajatuksena, jolloin oli koko ajan pyrkimys kohti uutta. Kehitettävää jäi eniten työjärjestykseen ja laboratoriovaiheeseen, joihin mm. improvisaatiolla voitaisiin tuoda lisää tehokkuutta. Luottamus osoittautui koko prosessin kantavaksi voimaksi kaikilla osa-alueilla. Myös tasa-arvoisesti ryhmänä tekeminen ilman tähtikulttia oli merkittävä asia. Tämänkaltaisessa uuden etsimisen prosessissa johtajien merkitys ja heidän uskonsa ryhmään ja prosessin onnistumiseen koettiin luottamuksen muodostumisessa tärkeäksi.