"Todo bien, vale?" : Vieraskielisen päiväkodin vaikutuksia lapsen kielelliseen kehitykseen
Karppinen, Susanna (2011)
Karppinen, Susanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella miten kolmen tutkimani lapsen vanhemmat ja hoita-jat ovat kokeneet vieraskielisen päiväkodin vaikutuksen lapsen kielelliseen kehitykseen. Tar-koituksenani on koota niitä asioita, jotka vaikuttavat 1-3-vuotiaan lapsen kielelliseen kehityk-seen päiväkodissa ja sen ulkopuolella ja mitä haasteita matkalla voi tulla eteen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää teoriatietoa 1-3-vuotiaiden lasten kielellisestä kehityksestä, kaksikielisyydestä ja äidinkielestä. Lisäksi teoriaosuudessa kerron kasvatus-kumppanuuden, kasvatushenkilökunnan ja vanhemman roolista kielen kehityksen tukemises-sa.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyöhöni osallistui kolme 1-3-vuotiaan lapsen vanhempaa kahdesta eri päiväkodista ja yhdestä esikoulusta. Olen kerännyt aineistoni yksilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Lisäksi tein kyselylomakkeen päiväkotien ja esikoulun henkilökunnalle. Aineiston analyysissä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset:
Aineiston pohjalta vahvistui käsitys lapsen halusta rajata tarkkaan käyttökielensä ympäristön-sä mukaan. Kielenkehitykseen heikentävästi vaikuttavia tekijöitä olivat päiväkodin ja esikoulun suuri ryhmäkoko, kasvatushenkilökunnan tuki, jota lapset erityisesti tarvitsevat. Lapsi voi ko-kea turvattomuuden tunteita vieraskielisessä päiväkodissa.
Johtopäätökset:
Lapsi tarvitsee aikuisen, niin kasvatushenkilökunnan, kuin omien vanhempiensa tukea oman äidinkielen ja toisen kielen oppimiseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella miten kolmen tutkimani lapsen vanhemmat ja hoita-jat ovat kokeneet vieraskielisen päiväkodin vaikutuksen lapsen kielelliseen kehitykseen. Tar-koituksenani on koota niitä asioita, jotka vaikuttavat 1-3-vuotiaan lapsen kielelliseen kehityk-seen päiväkodissa ja sen ulkopuolella ja mitä haasteita matkalla voi tulla eteen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää teoriatietoa 1-3-vuotiaiden lasten kielellisestä kehityksestä, kaksikielisyydestä ja äidinkielestä. Lisäksi teoriaosuudessa kerron kasvatus-kumppanuuden, kasvatushenkilökunnan ja vanhemman roolista kielen kehityksen tukemises-sa.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyöhöni osallistui kolme 1-3-vuotiaan lapsen vanhempaa kahdesta eri päiväkodista ja yhdestä esikoulusta. Olen kerännyt aineistoni yksilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Lisäksi tein kyselylomakkeen päiväkotien ja esikoulun henkilökunnalle. Aineiston analyysissä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset:
Aineiston pohjalta vahvistui käsitys lapsen halusta rajata tarkkaan käyttökielensä ympäristön-sä mukaan. Kielenkehitykseen heikentävästi vaikuttavia tekijöitä olivat päiväkodin ja esikoulun suuri ryhmäkoko, kasvatushenkilökunnan tuki, jota lapset erityisesti tarvitsevat. Lapsi voi ko-kea turvattomuuden tunteita vieraskielisessä päiväkodissa.
Johtopäätökset:
Lapsi tarvitsee aikuisen, niin kasvatushenkilökunnan, kuin omien vanhempiensa tukea oman äidinkielen ja toisen kielen oppimiseen.