Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Todo bien, vale?" : Vieraskielisen päiväkodin vaikutuksia lapsen kielelliseen kehitykseen

Karppinen, Susanna (2011)

 
Avaa tiedosto
Karppinen_Susanna.pdf (536.5Kt)
Lataukset: 


Karppinen, Susanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella miten kolmen tutkimani lapsen vanhemmat ja hoita-jat ovat kokeneet vieraskielisen päiväkodin vaikutuksen lapsen kielelliseen kehitykseen. Tar-koituksenani on koota niitä asioita, jotka vaikuttavat 1-3-vuotiaan lapsen kielelliseen kehityk-seen päiväkodissa ja sen ulkopuolella ja mitä haasteita matkalla voi tulla eteen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää teoriatietoa 1-3-vuotiaiden lasten kielellisestä kehityksestä, kaksikielisyydestä ja äidinkielestä. Lisäksi teoriaosuudessa kerron kasvatus-kumppanuuden, kasvatushenkilökunnan ja vanhemman roolista kielen kehityksen tukemises-sa.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyöhöni osallistui kolme 1-3-vuotiaan lapsen vanhempaa kahdesta eri päiväkodista ja yhdestä esikoulusta. Olen kerännyt aineistoni yksilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Lisäksi tein kyselylomakkeen päiväkotien ja esikoulun henkilökunnalle. Aineiston analyysissä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset:
Aineiston pohjalta vahvistui käsitys lapsen halusta rajata tarkkaan käyttökielensä ympäristön-sä mukaan. Kielenkehitykseen heikentävästi vaikuttavia tekijöitä olivat päiväkodin ja esikoulun suuri ryhmäkoko, kasvatushenkilökunnan tuki, jota lapset erityisesti tarvitsevat. Lapsi voi ko-kea turvattomuuden tunteita vieraskielisessä päiväkodissa.
Johtopäätökset:
Lapsi tarvitsee aikuisen, niin kasvatushenkilökunnan, kuin omien vanhempiensa tukea oman äidinkielen ja toisen kielen oppimiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste