Ammatillisen erityisoppilaitoksen ja lastensuojelun perhekodin yhteistyö työntekijöiden kokemana
Ranta, Kati (2011)
Ranta, Kati
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269787
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on lastensuojelun sijaishuollon ja erityisopetuksen kehittäminen tutkimalla nuorta tukevan tukiverkoston välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelun perhekodin ja ammatillisen erityisoppilaitoksen työntekijöiden kokemuksia työntekijöiden välisestä yhteistyöstä sekä sitä, miten yhteistyötä heidän mielestään tulisi kehittää. Tutkimuksen yhteistyökumppaneina toimivat Nuorten Ystävien Koulukoti Pohjolakoti sekä ammattiopisto Luovi.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteistyötä käsitteenä sekä työmuotona lastensuojelun sijaishuollossa ja ammatillisessa erityisopetuksessa. Tutkimus on fenomenologiseen ajatteluun pohjautuva laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä teemoittelua. Sekä haastattelun teemat että analyysin teemoittelu pohjautuivat SWOT-analyysiin. SWOT-analyysia mukaillen yhteistyötä tarkasteltiin nykytilanteen vahvuuksien ja heikkouksien sekä edessä olevien kehittämisen mahdollisuuksien ja uhkien kautta.
Tutkimuksen työntekijät pitivät yhteistyötä tarpeellisena ja toimivana. Sen hetken yhteistyö vastasi heidän yhteistyölle asettamiaan odotuksia ja vaatimuksia. Yhteistyössä toteutuivat hyvin työntekijöiden yhteistyöhalukkuuteen, motivaatioon ja vuorovaikutukseen liittyvät osa-alueet. Sitä vastoin ammattirajojen ylittämistä ja toisen asiantuntija-alueelle astumista vaativat yhteistyötavat eivät toteutuneet työntekijöiden toiveiden mukaisesti.
Työntekijöiden toimintaan liittyvät kehittämisehdotukset koskivat yhteistyön tiiviyden, joustavuuden ja toisen työn tukemisen lisäämistä, sovittua ja järjestelmällistä kasvatuslinjausten yhtenäistämistä sekä säännöllisten tapaamisten lisäämistä. Organisaatiotasoiset kehittämisehdotukset käsittelivät erilaisten yhteistyötä tukevien toimintojen kehittämistä. Konkreettisia kehittämisehdotuksia olivat päivystävän numeron järjestäminen ja opintojenseurausjärjestelmän luominen Internetiin, yhteisten toimintalinjausten luominen, vanhempainiltojen muokkaaminen ja työntekijöiden tutustumismahdollisuuksien järjestäminen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteistyötä käsitteenä sekä työmuotona lastensuojelun sijaishuollossa ja ammatillisessa erityisopetuksessa. Tutkimus on fenomenologiseen ajatteluun pohjautuva laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä teemoittelua. Sekä haastattelun teemat että analyysin teemoittelu pohjautuivat SWOT-analyysiin. SWOT-analyysia mukaillen yhteistyötä tarkasteltiin nykytilanteen vahvuuksien ja heikkouksien sekä edessä olevien kehittämisen mahdollisuuksien ja uhkien kautta.
Tutkimuksen työntekijät pitivät yhteistyötä tarpeellisena ja toimivana. Sen hetken yhteistyö vastasi heidän yhteistyölle asettamiaan odotuksia ja vaatimuksia. Yhteistyössä toteutuivat hyvin työntekijöiden yhteistyöhalukkuuteen, motivaatioon ja vuorovaikutukseen liittyvät osa-alueet. Sitä vastoin ammattirajojen ylittämistä ja toisen asiantuntija-alueelle astumista vaativat yhteistyötavat eivät toteutuneet työntekijöiden toiveiden mukaisesti.
Työntekijöiden toimintaan liittyvät kehittämisehdotukset koskivat yhteistyön tiiviyden, joustavuuden ja toisen työn tukemisen lisäämistä, sovittua ja järjestelmällistä kasvatuslinjausten yhtenäistämistä sekä säännöllisten tapaamisten lisäämistä. Organisaatiotasoiset kehittämisehdotukset käsittelivät erilaisten yhteistyötä tukevien toimintojen kehittämistä. Konkreettisia kehittämisehdotuksia olivat päivystävän numeron järjestäminen ja opintojenseurausjärjestelmän luominen Internetiin, yhteisten toimintalinjausten luominen, vanhempainiltojen muokkaaminen ja työntekijöiden tutustumismahdollisuuksien järjestäminen.