AMP-opetusmetodi musiikin hahmoaineiden ammattiopetuksessa : ohjelmistolähtöisyys hahmo-opiskelun motivoijana
Saukko, Antti (2011)
Lataukset:
Saukko, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279927
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään AMP-opetusmetodin (afroamerikkalaisen musiikin perusteet -intensiivimetodin) hyödyntämistä musiikin 2. asteen perustutkinnon musiikkiteknologiaopiskelijoiden pakollisten hahmo- (teoria-, solfa- ja transkriptioaineiden) ja yhtyeopintojen opetuksessa Pop & Jazz Konservatoriossa vuosina 2001-2011. Opinnäytetyö on Pop & Jazz Konservatorion Säätiön tilaama. Työssä selvitetään musiikin hahmo- ja yhtyeopetuksen taustoja 2. asteen ammattikoulutuksessa sekä niiden opetussuunnitelmaperusteita. Lisäksi pyritään selvittämään mitä ominaisuuksia ja taitoja tarvitaan käytännön muusikon työtehtävissä, ja miten AMP-muotoisella hahmo-opetuksella niitä voidaan kehittää. Työssä tutustutaan AMP-opetusmetodin syntyhistoriaan Pop & Jazz Konservatoriossa sekä pohditaan sen soveltuvuutta musiikkiteknologien hahmo- ja yhtyeopintojen opetukseen. Perustana työlle ovat tekijän käytännön kokemukset AMP-muotoisen opetuksen toteuttamisesta vuosina 2001-2011. Lisäksi työn taustamateriaaliksi on haastateltu alkuperäisen metodin kehittäjää teorianopettaja Kaj Backlundia sekä hänen ensimmäisessä AMP-opetusryhmässä lukuvuonna 1992-1993 opiskelleita. Opinnäytetyössä pohditaan muusikkouden laaja-alaisuuden merkitystä nykytyöelämässä sekä sen vaikutusta musiikkiteknologien opetussuunnitelmaan. Työssä pohditaan myös hahmo-opetuksen tulevaisuutta musiikin 2. asteen koulutuksessa. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat musiikin ammattikoulutuksen parissa työskentelevät johto- ja suunnitteluhenkilöt, hahmo-, instrumentti- ja yhtyeopettajat, opetussuunnitelmien ja opetussuunnitelmaperusteiden laatijat, musiikin pedagogiopiskelijat sekä hahmo-opetuksesta kiinnostuneet muusikot yleensä. Työn tulokset osoittavat, kuinka AMP-opetusmetodi soveltuu erinomaisesti hahmoaineiden käytännönläheiseen ammattiopetukseen ja kuinka sen ohjelmistolähtöinen opetustapa toimii tehokkaana hahmo-opiskelun motivoijana.