Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

AMP-opetusmetodi musiikin hahmoaineiden ammattiopetuksessa : ohjelmistolähtöisyys hahmo-opiskelun motivoijana

Saukko, Antti (2011)

 
Avaa tiedosto
saukko_antti_amp-opetusmetodi_musiikin_hahmoaineiden_ammattiopetuksessa.pdf (3.399Mt)
Lataukset: 


Saukko, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279927
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään AMP-opetusmetodin (afroamerikkalaisen musiikin perusteet -intensiivimetodin) hyödyntämistä musiikin 2. asteen perustutkinnon musiikkiteknologiaopiskelijoiden pakollisten hahmo- (teoria-, solfa- ja transkriptioaineiden) ja yhtyeopintojen opetuksessa Pop & Jazz Konservatoriossa vuosina 2001-2011. Opinnäytetyö on Pop & Jazz Konservatorion Säätiön tilaama. Työssä selvitetään musiikin hahmo- ja yhtyeopetuksen taustoja 2. asteen ammattikoulutuksessa sekä niiden opetussuunnitelmaperusteita. Lisäksi pyritään selvittämään mitä ominaisuuksia ja taitoja tarvitaan käytännön muusikon työtehtävissä, ja miten AMP-muotoisella hahmo-opetuksella niitä voidaan kehittää. Työssä tutustutaan AMP-opetusmetodin syntyhistoriaan Pop & Jazz Konservatoriossa sekä pohditaan sen soveltuvuutta musiikkiteknologien hahmo- ja yhtyeopintojen opetukseen. Perustana työlle ovat tekijän käytännön kokemukset AMP-muotoisen opetuksen toteuttamisesta vuosina 2001-2011. Lisäksi työn taustamateriaaliksi on haastateltu alkuperäisen metodin kehittäjää teorianopettaja Kaj Backlundia sekä hänen ensimmäisessä AMP-opetusryhmässä lukuvuonna 1992-1993 opiskelleita. Opinnäytetyössä pohditaan muusikkouden laaja-alaisuuden merkitystä nykytyöelämässä sekä sen vaikutusta musiikkiteknologien opetussuunnitelmaan. Työssä pohditaan myös hahmo-opetuksen tulevaisuutta musiikin 2. asteen koulutuksessa. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat musiikin ammattikoulutuksen parissa työskentelevät johto- ja suunnitteluhenkilöt, hahmo-, instrumentti- ja yhtyeopettajat, opetussuunnitelmien ja opetussuunnitelmaperusteiden laatijat, musiikin pedagogiopiskelijat sekä hahmo-opetuksesta kiinnostuneet muusikot yleensä. Työn tulokset osoittavat, kuinka AMP-opetusmetodi soveltuu erinomaisesti hahmoaineiden käytännönläheiseen ammattiopetukseen ja kuinka sen ohjelmistolähtöinen opetustapa toimii tehokkaana hahmo-opiskelun motivoijana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste