Improvisaatio oppimisen osana : Johnstonen ja Spolinin metodit itsetunnon kasvattajina
Hovilainen, Antti (2011)
Hovilainen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010363
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kirjoittaja avaa omaa kokemustaan ja suhtautumistaan improvisaatioteatteriin itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen kasvattajana. Opinnäytteessä avataan Viola Spolinin ja Keith Johnstonen taustoja ja metodeja sekä metodien soveltuvuutta osana opetustyötä. Lisäksi pohditaan improvisaation käyttöä työkaluna opiskelun tukemisessa sekä oppimisyhteisön hyvän ilmapiirin luojana. Koska Spolinin metodeista ei ole suomenkielisiä käännöksiä, on tekijä kääntänyt tekstit ja termit itse.
Työ on monimuotoinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tutkia, olisiko improvisaatiometodien opettamisesta koulumaailmassa hyötyä. Työn käytännön osio oli Lapin Ammattiopistossa toteutettu pilottihanke jossa opetettiin Keith Johnstonen kehittämää improvisaatiometodia sekä nuoriso- että aikuisopiskelijoille. Työssä perehdytään oppilaiden kokemukseen: siihen, mitä oppilaat kokivat hyötyvänsä improvisaatio-opetuksesta. Oppilaille teetettiin sähköpostitse kysely jolla kokemusta kartoitettiin. Oppilaiden vastaukset toteutettuun kyselyyn ovat luettavissa liiteosiossa. Opinnäytteessä pohditaan myös ongelmia joihin teatteri-ilmaisun ohjaaja voi työssään joutua toimiessaan koulumaailmassa.
Työ on monimuotoinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tutkia, olisiko improvisaatiometodien opettamisesta koulumaailmassa hyötyä. Työn käytännön osio oli Lapin Ammattiopistossa toteutettu pilottihanke jossa opetettiin Keith Johnstonen kehittämää improvisaatiometodia sekä nuoriso- että aikuisopiskelijoille. Työssä perehdytään oppilaiden kokemukseen: siihen, mitä oppilaat kokivat hyötyvänsä improvisaatio-opetuksesta. Oppilaille teetettiin sähköpostitse kysely jolla kokemusta kartoitettiin. Oppilaiden vastaukset toteutettuun kyselyyn ovat luettavissa liiteosiossa. Opinnäytteessä pohditaan myös ongelmia joihin teatteri-ilmaisun ohjaaja voi työssään joutua toimiessaan koulumaailmassa.