"Jos tietäisin, että jaksaisin, menisin" : NEET-nuorten näkökulmia opintoihin sitoutumiseen
Kokkonen, Laura; Roos, Kati (2020)
Kokkonen, Laura
Roos, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää NEET (Not in Employment, Education or Training) -nuorten näkökulmasta tekijöitä, jotka tukevat nuoria opintoihin sitoutumiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuorten ääni kuuluville sekä lisätä ymmärrystä nuorten opintoihin sitoutumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Nuori osallisena verkostomaisessa ammatillisessa kuntoutuksessa (NOVAK) -hanke, joka on Kelan rahoittama, Stadin ammattiopiston, Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Kuntoutussäätiön yhteishanke. Hankkeessa pyritään tukemaan nuorten sosiaalista toimintakykyä sekä paluuta joko opintoihin tai työelämään.
Opinnäytetyön teoreettisena tietopohjana toimi Gary Kielhofnerin inhimillisen toiminnan malli (Model of Human Occupation) sekä erityisesti tahto ja sen osatekijät; henkilökohtainen vaikuttaminen, arvot ja mielenkiinnon kohteet. Teoriapohja ohjasi tarkastelemaan erityisesti nuorten motivaatiota ja motivoitumista opinnoissa. Nuoruuteen elämänvaiheena sekä aiempiin hankkeisiin ja opinnäytetöihin nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi perehdyttiin myös. Opinnäyteprosessia ohjasi asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa.
Opinnäytetyössä noudatettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita. Aineisto kerättiin teemahaastattelun periaatteita noudattavan ryhmäkeskustelun avulla. Keskusteluun osallistui kuusi nuorta. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston analysoinnin tuloksena määritettiin viisi tekijää, jotka tukevat opintoihin sitoutumista nuorten omasta näkökulmasta. Nämä tekijät ovat usko oman toiminnan tehokkuudesta, valintojen tekemisen mahdollisuus, omien arvojen mukainen elämä, säännöllinen arki sekä oikea-aikainen ja oikeanlainen ympäristön tuki.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten opintoihin sitoutumista voidaan tukea ottamalla huomioon nämä tuloksena saadut tekijät. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää NOVAK-hankkeen, tulevien hankkeiden sekä nuorten kanssa toimivien ammattilaisten tarpeisiin. Nuoren näkökulmaa syventävälle jatkotutkimukselle on tarvetta esimerkiksi suunnitellessa oikeanlaisia tukitoimia osaksi opintoja. Tulokset osoittivat, että toimintaterapian näkökulmaa voidaan hyödyntää nuorten opintoihin sitoutumiseen liittyvissä haasteissa. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta toimintaterapian vaikuttavuudesta, mikäli halutaan osoittaa alan osaamisen merkitys nuorten tukitoimia kehitettäessä.
Opinnäytetyön teoreettisena tietopohjana toimi Gary Kielhofnerin inhimillisen toiminnan malli (Model of Human Occupation) sekä erityisesti tahto ja sen osatekijät; henkilökohtainen vaikuttaminen, arvot ja mielenkiinnon kohteet. Teoriapohja ohjasi tarkastelemaan erityisesti nuorten motivaatiota ja motivoitumista opinnoissa. Nuoruuteen elämänvaiheena sekä aiempiin hankkeisiin ja opinnäytetöihin nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi perehdyttiin myös. Opinnäyteprosessia ohjasi asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa.
Opinnäytetyössä noudatettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita. Aineisto kerättiin teemahaastattelun periaatteita noudattavan ryhmäkeskustelun avulla. Keskusteluun osallistui kuusi nuorta. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston analysoinnin tuloksena määritettiin viisi tekijää, jotka tukevat opintoihin sitoutumista nuorten omasta näkökulmasta. Nämä tekijät ovat usko oman toiminnan tehokkuudesta, valintojen tekemisen mahdollisuus, omien arvojen mukainen elämä, säännöllinen arki sekä oikea-aikainen ja oikeanlainen ympäristön tuki.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten opintoihin sitoutumista voidaan tukea ottamalla huomioon nämä tuloksena saadut tekijät. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää NOVAK-hankkeen, tulevien hankkeiden sekä nuorten kanssa toimivien ammattilaisten tarpeisiin. Nuoren näkökulmaa syventävälle jatkotutkimukselle on tarvetta esimerkiksi suunnitellessa oikeanlaisia tukitoimia osaksi opintoja. Tulokset osoittivat, että toimintaterapian näkökulmaa voidaan hyödyntää nuorten opintoihin sitoutumiseen liittyvissä haasteissa. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta toimintaterapian vaikuttavuudesta, mikäli halutaan osoittaa alan osaamisen merkitys nuorten tukitoimia kehitettäessä.