Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Soittamisen iloa ja intoa. Pianotapahtuman oppimisympäristöpiirteiden tarkastelua.

Väisänen, Vesa (2020)

 
Avaa tiedosto
Vaisanen_Vesa.pdf (437.1Kt)
Lataukset: 


Väisänen, Vesa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132385
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Pianistien juhlat -tapahtumaa, joka on Kuopion konservatorion toimipisteiden välinen yksipäiväinen katselmusmuotoinen konserttitapahtuma. Tapahtumaa on järjestetty opettajavoimin opetustyön ohessa vuodesta 2010 alkaen joka toinen vuosi eri toimipistepaikkakunnilla ja se on suunnattu Kuopion konservatorion toimi-pisteiden kaikille pianistiharrastajille.

Tässä työssä tapahtuma nähdään toimipisteiden pianonsoiton opiskelijoiden oppimistilanteena sekä pianonsoitonopetta-jien kohtaamispaikkana. Tarkastelussa painottuvat soitonoppimisesta nousevat näköalat sekä oppimista tukevan ym-päristön näkökulma. Työssä pyritään muun muassa tunnistamaan ja tuomaan esille tapahtumalle ominaisia oppimis-ympäristöpiirteitä sekä tapahtumasta soittotunneille heijastuvia oppimista tukevia toimintatapoja. Pohdinnoissa kon-serttipäivää edeltävät ja sen jälkeiset soittotunnit ymmärretään yhtenäiseksi tapahtumaan liittyväksi oppimisen poluksi. Opinnäytetyössä pyritään luomaan kuvaa tästä kokonaisuudesta. Lisäksi työssä pohditaan opettajien kokemuksia ta-pahtumasta sekä selvitetään mitä se on merkinnyt opettajille.

Tapahtumaa lähestytään soittotaidon sekä esityksen rakentamisen näkökulmista luomalla katsaus työn kannalta kes-keisiin aiheisiin ja käsitteisiin. Käsittelyyn nousee oppimiseen ja esiintymiseen liittyviä aihekokonaisuuksia tarkoitukse-na muodostaa kuvaa mm. soitonopetusalan ajankohtaisista pedagogisista näkymistä ja oppimiskäsityksestä. Tällä luodaan taustaa tapahtumaan liittyvien haastatteluaineistopohjaisten tulkintojen tekemiselle. Työtä varten haastateltiin kolmea tähänastisissa tapahtumissa mukana ollutta pianonsoitonopettajaa, joten siinä painottuu soitonopettajien näkö-kulma. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Opinnäytetyössä hyödynnetään tutkimuksellisia keinoja ja sen toteutustapa on laadullinen.

Selvityksen tuloksissa tapahtuma näyttäytyy soittoharrastusta tukevana oppimispaikkana, joka motivoi oppilaita ja heidän opettajiaan. Tulokset selventävät muun muassa kuinka tapahtumaan osallistuminen voi heijastua oppilaan ja opettajan väliseen tuntiyhteistyöhön. Lisäksi tulosten tulkinnoissa nousevat esiin esimerkiksi oppilaiden esityksistä saadun palautteen merkitys oppimisen ja opetuksen tukena, vertaistuen merkitys sekä tapahtuman merkitys yhteisölli-syyden lisääjänä.
 
This study examines the Pianistien juhlat (“A Celebration of Pianists”) event, a one-day concert event organised as a review between all units of the Kuopio Conservatory. The event has been organised by instructors alongside their work duties since 2010. The event takes place once every two years at the municipalities where the units are located and it is aimed at all recreational pianists at the units of Kuopio Conservatory.

The present study perceives the event as a learning situation for the piano instruction students from the units as well as a meeting place for piano instructors. The examination puts emphasis on the views emerging from learning to play the instrument as well as a perspective of an environment that promotes learning. The aims of the study include identifying and presenting the different learning environment characteristics typical to the event, and approaches that support learning reflecting from the event to piano lessons. In the related discussions, the lessons preceding the event and given after it are perceived as a cohesive learning path linked to the event. The study aims at forming a picture of this whole. The study also includes discussion of the instructors’ experiences of the event and explores its meaning to them.

The event is approached from the perspectives of musicianship and the construction of a performance through a re-view of the core topics and concepts of the study. Themes related to learning and performing emerge at the centre of discussion with the purpose of creating a view of issues such as topical pedagogical perspectives and concept of learning in the field of music instruction. This is used to create a frame for interpreting the interview data related to the event. As three piano instructors who had participated in all of the events organised this far were interviewed for this study, it emphasised the perspective of the instructors. The interviews were carried out as semi-structured theme interviews. The study utilises academic research approaches and has been implemented as a qualitative study.

In the results section, the event emerges as a learning environment supporting playing piano as a recreational activi-ty, motivating both the students and their instructors. Among other things, the results clarify how participating in the event may be reflected back to the collaboration between the student and instructor during lessons. The interpreta-tion of results also reveals aspects such as the significance of feedback provided on students’ performances as a support for learning and teaching, the significance of peer support, and the significance of the event in enhancing a sense of community
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste