Arvojen jalkauttaminen Helsingin keskustan yritysalueen jokapäiväiseen toimintaan
Pasanen, Marja (2009)
Pasanen, Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203011
Tiivistelmä
Arvot ovat organisaatiossa vallitsevia peruskäsityksiä, jotka näkyvät yritysten henkilöstön jokapäiväisissä käyttäytymistavoissa. Ne ovat peruskäsityksiä, jotka kuuluvat luonnostaan henkilön identiteettiin ja muovaavat heidän käyttäytymistään. Ne ohjaavat usein tiedostamattakin ihmisten toimintaa ja päätöksentekoa.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli jalkauttaa Nordean uudet arvot osaksi Nordea Helsingin keskustan yritysalueen jokapäiväistä toimintaa. Kehittämistehtävän aikana on arvojen merkitystä mietitty alueen henkilöstön kesken järjestetyissä arvotyöpajoissa sekä luotu konkreettisia toimenpiteitä arvojen toteutumiselle käytännössä. Onnistuakseen arvoprosessi vaatii johdon sitoutumisen, tässä kehittämistehtävässä esimiehet on valjastettu prosessin edistäjiksi ja heidän rooli on ollut aktiivinen koko prosessin ajan.
Kehittämistehtävä on toteutettu toimintatutkimuksena, jossa tutkija on osallistumalla organisaation toimintaan pyrkinyt saamaan arvomuutoksen kautta, aikaan muutoksen organisaation toiminnassa. Muutosta on mitattu prosessin alussa ja lopussa tehdyillä nykytila-analyyseillä.
Tämän kehittämistehtävän tuloksena henkilöstön tietoisuus arvoja kohtaan kasvoi. Henkilöstön työpajojen tuloksena saatiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia arvojen toteutumiseen käytännössä. Arvojen jalkauttaminen käytäntöön vaatii pitkäjänteistä työtä ja kukin arvoprosessi on omanlaisensa. Tämän kehittämistehtävän ansiosta arvoprosessi saatiin käyntiin Helsingin keskustan yritysalueella.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli jalkauttaa Nordean uudet arvot osaksi Nordea Helsingin keskustan yritysalueen jokapäiväistä toimintaa. Kehittämistehtävän aikana on arvojen merkitystä mietitty alueen henkilöstön kesken järjestetyissä arvotyöpajoissa sekä luotu konkreettisia toimenpiteitä arvojen toteutumiselle käytännössä. Onnistuakseen arvoprosessi vaatii johdon sitoutumisen, tässä kehittämistehtävässä esimiehet on valjastettu prosessin edistäjiksi ja heidän rooli on ollut aktiivinen koko prosessin ajan.
Kehittämistehtävä on toteutettu toimintatutkimuksena, jossa tutkija on osallistumalla organisaation toimintaan pyrkinyt saamaan arvomuutoksen kautta, aikaan muutoksen organisaation toiminnassa. Muutosta on mitattu prosessin alussa ja lopussa tehdyillä nykytila-analyyseillä.
Tämän kehittämistehtävän tuloksena henkilöstön tietoisuus arvoja kohtaan kasvoi. Henkilöstön työpajojen tuloksena saatiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia arvojen toteutumiseen käytännössä. Arvojen jalkauttaminen käytäntöön vaatii pitkäjänteistä työtä ja kukin arvoprosessi on omanlaisensa. Tämän kehittämistehtävän ansiosta arvoprosessi saatiin käyntiin Helsingin keskustan yritysalueella.