Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Aistit muskarissa : monipuoliset aistikokemukset erityislasten musiikkikasvatuksessa

Saari, Virva (2011)

 
Avaa tiedosto
Aistitmu.pdf (280.7Kt)
Lataukset: 


Saari, Virva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269799
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitän erilaisia tapoja, kuinka aisteja voisi käyttää monipuolisesti musiikkileikkikoulutunneilla. Kohderyhmäni on eritystä tukea tarvitsevat lapset. Aistit ovat tärkein kanava ympäröivän maailman kokemiseen, kommunikoimiseen ja kaikkeen toimintaan. Niillä on myös ensiarvoisen tärkeä tehtävä ajattelun ja oppimisen kehittymisen kannalta. Erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla saattaa olla ongelmia kaikilla näillä osa-alueilla. Olen työssäni selvittänyt, kuinka musiikkileikkikoulutunneista voisi tehdä heille helpommin ymmärrettäviä ja virikkeellisempiä.

Opinnäytetyö koostuu aistien ja niiden toiminnan esittelystä, yleisimpien erityisen tuen tarpeiden syiden kuvailusta ja työtavoista, joiden avulla voi käyttää aisteja monipuolisesti. Näiden työtapojen avulla on mahdollista helpottaa lasten kommunikointia ja ymmärtämistä sekä luoda multisensorisia kokemuksia. Työn lopussa on muutama tuntisuunnitelma, jotka olen suunnitellut ja opettanut erityisryhmille.

Olen havainnut, että hyvin pienillä asioilla voi opetuksesta saada mielekkäämpää erityistä tukea tarvitseville lapsille. Eri aistikanavien kautta saatavien kokemusten luomiseen ei tarvita suuria apuvälineitä. Visualisointi, koskettelu ja liikkuen tekeminen puhumisen ja kuuntelun sijaan tukevat erityislasten tarpeita jo paljon. Eri lapset tarvitsevat erilaisia apuvälineitä ja opettajan haasteena on yhdistää ja tehdä kompromisseja eri ratkaisuiden välillä.

Tämä prosessi on opettanut minulle paljon eritystä tukea tarvitsevien lasten opettamisesta, mutta myös kaikkien muiden ryhmien opettamisesta. Olen saanut paljon uusia työkaluja ja ajatuksia oman opettamisen kehittämiseen. Toivon, että myös muut hyötyvät opinnäytetyöni tuloksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste