Selvitys Mantereen tilan markkinoinnin kehittämisestä erityisesti asiakasnäkökulmasta
Lehtonen, Sonja (2011)
Lehtonen, Sonja
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279964
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, kuinka kehittää Lempäälän kunnassa sijaitsevan Mantereen maatilamatkailun liiketoimintaa keskittyen erityisesti markkinointiin. Lisäksi työn tarkoituksena oli selvittää yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä ja heidän kehittämistoiveitaan Mantereen maatilamatkailun tarjoamiin palveluihin.
Työn teoriapohjassa käsiteltiin yrityksen markkinointia ja toimintaympäristöä sekä asiakasläheisyyttä yrityksen toiminnan perustana. Selvityksen tarkoituksena oli, että saatuja tuloksia voitaisiin hyödyntää Mantereen maatilamatkailun palvelujen ja yrityksen markkinoinnin kehittämisessä.
Toteutin opinnäytetyöni kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelin Mantereen maatilamatkailun yrittäjää ja tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselynä asiakkailta. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin syksyllä 2010. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja muutamia avoimia kysymyksiä.
Tehdyn selvityksen perusteella Mantereen maatilamatkailun asiakkaiden asiakastyytyväisyys on yleisesti erittäin hyvä. Selvityksestä ilmeni muutamia asioita, joihin kaivattiin muutoksia. Asiakkailta saatiin mielipiteitä ja ehdotuksia tilan toiminnan sekä palveluiden kehittämiseksi.
Tulevaisuudessa Mantereen maatilamatkailun tulisi kehittää sähköistä markkinointiaan. Erityisesti sen pitäisi kehittää savusauna ja kokoustilapalvelujensa markkinointia. Yrityksen pyrkimys hyödyntää edukseen yrityksensä pienuutta onnistuu yksilöimällä, personalisoimalla ja tuomalla ainutlaatuisuuttaan esiin asiakkailleen. Asiakaslähtöisyys on avainsana yrityksen toimintoihin.
Työn teoriapohjassa käsiteltiin yrityksen markkinointia ja toimintaympäristöä sekä asiakasläheisyyttä yrityksen toiminnan perustana. Selvityksen tarkoituksena oli, että saatuja tuloksia voitaisiin hyödyntää Mantereen maatilamatkailun palvelujen ja yrityksen markkinoinnin kehittämisessä.
Toteutin opinnäytetyöni kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelin Mantereen maatilamatkailun yrittäjää ja tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselynä asiakkailta. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin syksyllä 2010. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja muutamia avoimia kysymyksiä.
Tehdyn selvityksen perusteella Mantereen maatilamatkailun asiakkaiden asiakastyytyväisyys on yleisesti erittäin hyvä. Selvityksestä ilmeni muutamia asioita, joihin kaivattiin muutoksia. Asiakkailta saatiin mielipiteitä ja ehdotuksia tilan toiminnan sekä palveluiden kehittämiseksi.
Tulevaisuudessa Mantereen maatilamatkailun tulisi kehittää sähköistä markkinointiaan. Erityisesti sen pitäisi kehittää savusauna ja kokoustilapalvelujensa markkinointia. Yrityksen pyrkimys hyödyntää edukseen yrityksensä pienuutta onnistuu yksilöimällä, personalisoimalla ja tuomalla ainutlaatuisuuttaan esiin asiakkailleen. Asiakaslähtöisyys on avainsana yrityksen toimintoihin.