Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Reklamaatioprosessi julkisissa hankinnoissa: Sopimusvastuut ja juridiset suoritushäiriöiden hallintakeinot hankintasopimuksen elinkaaren aikana

Veini, Mervi (2020)

 
Avaa tiedosto
Veini_Mervi.pdf (2.643Mt)
Lataukset: 


Veini, Mervi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132397
Tiivistelmä
Julkiset hankinnat mielletään hyvin usein pelkäksi kilpailuttamiseksi, vaikka tekninen kilpailutus on vain murto-osa hankintasopimuksen elinkaarta. Jos kilpailutuksen tuloksena syntynyttä hankintasopimusta ei aktiivisesti valvota sopimuskaudella, eikä toimittajia tarvittaessa ohjata toimimaan sovitusti, voivat sopimukselle asetetut tavoitteet jäädä saavuttamatta. Sopimuskauden aikaisissa ongelmatilanteissa onkin olennaista ymmärtää käytettävissä olevien oikeussuojakeinojen lisäksi kirjallisten reklamaatioiden tärkeys osana suoritushäiriöiden hallintaa.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia julkisen hankintayksikön sopimushallintaan olennaisesti liittyvää sopimus- ja hankintajuridiikkaa suoritushäiriöiden hallintakeinojen näkökulmasta ja soveltaa tutkimustulokset käytännön reklamaatioprosesseiksi toimeksiantajan, Kotkan kaupungin, käyttöön.

Rakenteellisesti opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan: sopimus- ja hankintajuridiseen teoriaosuuteen ja empiiriseen case-osioon, jossa sovelletaan teoriaa käytäntöön esittelemällä sopimusjuridiikkaan perustuvat reklamaatioprosessimallit sekä tarkastellaan reklamaatioprosessia osana toimeksiantajan prosessiverkostoa.

Teoriaosion tutkimusmenetelmänä on käytetty käytännöllistä lainoppia eli oikeusdogmatiikkaa sekä kirjallisuustutkimusta. Teoriaosio on jäsennelty siten, että julkista hankintayksikköä koskevien yleis- ja erityislakien läpikäymisen jälkeen syvennytään sopimusoikeuteen ja lainsäädännön mahdollistamiin suoritushäiriöiden hallintakeinoihin hankintayksikön näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan myös hankintalain ja sopimusjuridiikan risteyskohtia ja nostetaan esille esimerkkejä tilanteista, joissa hankintalaki erityislakina ohittaa esimerkiksi kauppalain tai oikeustoimilain säännökset. Korkeimman oikeuden ennakkoratkaisujen ja markkinaoikeuden ratkaisujen tarkastelulla syvennetään käsiteltyä teoriaa.

Opinnäytetyön käytännön kehittämistyönä oli kuvata toimeksiantajan reklamaatioprosessit. Työssä esitellään kolme reklamaatioprosessia, joissa on varsinaisen reklamaation lisäksi sovellettu käytäntöön eri suoritushäiriöiden hallintakeinoja. Näillä malleilla ja niiden sanallisilla kuvauksilla on oikeussuojakeinojen käyttöön liittyvä teoreettinen tutkimus yhdistetty käytäntöön. Lisäksi teoriaosiota kirjoittaessa on huomioitu toimeksiantajan käytännön tarpeet – työtä voidaan tarvittaessa käyttää koulutusmateriaalina sisäisissä koulutuksissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste