Urkuimprovisaatiosta sävellettyyn urkukoraaliin : Näkökulmia koraaliteemojen käsittelyyn
Kallunki, Lauri-Kalle (2011)
Kallunki, Lauri-Kalle
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249270
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe nousee käytännön tarpeesta. Se osoittaa urku-improvisoinnin opiskelun ja opetuksen merkitsevän käytännön luovuutta ilmentävää toimintaa. Urkuimprovisaatio koetaan edelleenkin oppiaineeksi, johon suhtaudutaan hyvin kahtalaisesti: jollekulle se on luonteva tapa ilmaista musiikillisia ajatuksia, toiselle se tuntuu olevan musiikinopiskelussa ”se suurin peikko”.
Työni tavoitteena on tarkastella luovaa oppimisprosessia ja sen pedagogisia haasteita erityisesti urkuimprovisoinnin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää urkuimprovisoinnin käyttöä jumalanpalveluksissa ja konserttitilanteissa. Erityisenä tarkastelun aiheena on urkuimprovisaation pohjalta syntyneen sävellysprosessin avaaminen sekä eri näkökulmat koraaliteemojen käsittelyyn.
Olen tarkastellut luovuutta erityisesti professori Kari Uusikylän havaintojen pohjalta. Työn pedagoginen tieto perustuu lähinnä Helsingin ja Jyväskylän opettajankoulutuslaitosten julkaisemiin artikkeleihin. Urkuimprovisaatiota käsittelen Sibelius-Akatemian urkujensoiton ja urkuimprovisaation lehtorin Mikko Korhosen ajatusten ja kokemusten pohjalta. Keskeisenä aineistona käytän urkuimprovisaation opiskelijoille ja kollegalleni tekemiäni haastatteluita sekä omia havaintojani ja kokemuksiani urkuimprovisaation opettajana ja improvisoivana muusikkona.
Opinnäytetyöni avaa eri näkökulmia ja mahdollisuuksia pohtia luovuuden merkitystä oppimisprosessissa sekä tarjoaa työkaluja urkuimprovisaation opiskeluun ja sen hyödyntämiseen yhtenä musiikin ilmaisukeinona. Työni sisältää useita aihekokonaisuuksia, joista tarkastelu yksistään ansaitsisi yhden opinnäytetyön aiheen.
Työni tavoitteena on tarkastella luovaa oppimisprosessia ja sen pedagogisia haasteita erityisesti urkuimprovisoinnin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää urkuimprovisoinnin käyttöä jumalanpalveluksissa ja konserttitilanteissa. Erityisenä tarkastelun aiheena on urkuimprovisaation pohjalta syntyneen sävellysprosessin avaaminen sekä eri näkökulmat koraaliteemojen käsittelyyn.
Olen tarkastellut luovuutta erityisesti professori Kari Uusikylän havaintojen pohjalta. Työn pedagoginen tieto perustuu lähinnä Helsingin ja Jyväskylän opettajankoulutuslaitosten julkaisemiin artikkeleihin. Urkuimprovisaatiota käsittelen Sibelius-Akatemian urkujensoiton ja urkuimprovisaation lehtorin Mikko Korhosen ajatusten ja kokemusten pohjalta. Keskeisenä aineistona käytän urkuimprovisaation opiskelijoille ja kollegalleni tekemiäni haastatteluita sekä omia havaintojani ja kokemuksiani urkuimprovisaation opettajana ja improvisoivana muusikkona.
Opinnäytetyöni avaa eri näkökulmia ja mahdollisuuksia pohtia luovuuden merkitystä oppimisprosessissa sekä tarjoaa työkaluja urkuimprovisaation opiskeluun ja sen hyödyntämiseen yhtenä musiikin ilmaisukeinona. Työni sisältää useita aihekokonaisuuksia, joista tarkastelu yksistään ansaitsisi yhden opinnäytetyön aiheen.