Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kielirikasteinen varhaiskasvatus päiväkodin arjessa : Vinkkikooste varhaiskasvattajalle

Hopia, Sofia (2020)

 
Avaa tiedosto
Hopia_Sofia.pdf (880.0Kt)
Lataukset: 


Hopia, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122346
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu tuotoksesta ja teoreettisesta osuudesta sekä opinnäytetyön aiheen perustelusta ja arvioinnista. Opinnäytetyön tarkoituksena on kielirikasteisen varhaiskasvatuksen toteuttamisen ohjeistaminen, teoreettisen viitekehyksen perustein. Teoreettinen tausta tarkastelee vuorovaikutuksen, leikin sekä päiväkodissa tapahtuvien arjen rutiinien kokonaisuutta osana kielellisten valmiuksien kokonaisuutta, jotka kaikki vaikuttavat toisen kielen omaksumiseen. Aluksi tarkastellaan kielitaidon syntymistä, josta edetään leikin perustehtäviin ja sen merkitykseen lasten kielitaidon edistäjänä ja moninaisena oppimisen edistäjänä. Leikissä tapahtuva vuorovaikutus on luonnollinen tapa kehittää kielitaitoa lapsilähtöisesti ja arjen rutiineja muovaamalla pystytään tarjoamaan yhä moninaisempia mahdollisuuksia kielen kehittämiseksi ja toisen kielen omaksumiseksi, unohtamatta oppimisympäristön merkitystä. Lopuksi kuvataan opinnäytetyön tausta ja tarve, sekä minkä perusteella opinnäytetyö on saanut alkunsa. Viimeisenä tarkastellaan opiskelijan opinnäytetyöprosessia ja reflektoidaan kokonaisvaltaista ammatillista kasvua opinnäytetyö prosessinaikana.

Opinnäytetyön tuotoksena on syntynyt kielirikasteista varhaiskasvatusta ohjeistava vinkkikooste, jolla halutaan positiivisesti vahvistaa ja kannustaa kielirikasteisuuden tuomiseen osaksi omaa työskentelytapaa. Perusajatuksena on tarjota varhaiskasvattajalta toiselle helposti lähestyttävä ja nopeasti työn ohella selattava kooste, josta voi aloittaa englanninkielen tuomisen osaksi rutiineja. Haluan vinkkikoosteellani näyttää, kuinka kielirikasteista varhaiskasvatusta voidaan toteuttaa arkisen vuorovaikutuksen, rutiinien sekä lasten välisen leikin- ja vuorovaikutuksen ollessa välineinä oppimiselle. Muovaamalla myös toimintaympäristöä virikkeellisemmäksi ja lasta innostavammaksi, kielirikasteisen varhaiskasvatuksen tuominen herättää suuren kiinnostuksen kieltä kohtaan, jolloin ollaan kielirikaste- käsitteen ytimessä. Opinnäytetyössä kielirikasteisen varhaiskasvatuksen kohdekielenä on englanninkieli, johtuen sen asemasta maailman yleiskielenä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste