IC Factory Outletin naistenvaatteiden päämerkkien asiakkaat
Marttala, Minna (2009)
Marttala, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253158
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia IC Factory Outletin naistenvaatteiden päämerkkien asiakaskunnat ovat ja miten ne eroavat toisistaan. Tutkittavat merkit olivat In Wear, Part Two ja Jackpot. IC Factory Outlet on pieni kuuden työntekijän Outlet-myymälä, joka myy miesten- ja naistenvaatteita Helsingin Lauttasaaressa. Myymälällä ei ole resursseja omaan markkinointitutkimukseen. IC Factory Outletin johto toivoo tämän tutkimuksen auttavan suuntaamaan pienen budjetin paremmin tulevaisuudessa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrään perustuva. Tutkimustulokset kerättiin kyselylomakkeella. IC Factory Outlet-myymälän kassalle jätettiin 55 kyselylomaketta ja 47 lomaketta saatiin täytettynä takaisin. Vastaajia ei valikoitu millään tavalla. Vastausprosentti oli 85.
Tutkimus osoitti, että kaikkien kolmen tutkittavan merkin kesken on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. In Wearin asiakkaat ovat kaikkein nuorimpia, Jackpotin asiakkaat ovat vanhimpia ja Part Twon asiakkaat kaikenikäisiä. Kaikkien merkkien asiakkaat ovat korkeakoulutettuja, mutta heidän kotitaloustuloissaan on silti eroja. In Wearin asiakkaat tienaavat eniten, Jackpotin asiakkaat tienaavat vähiten ja Part Twon asiakkaat tienaavat siltä väliltä. Kaikkien merkkien asiakkaat pitävät itseään persoonallisina pukeutujina.
Suosittelen IC Factory Outletin johdolle, että sen kannattaa käyttää tätä tutkimusta ohjenuorana tulevaisuudessa, kun se päättää, mihin markkinointi suunnata. Jos vastaajia olisi ollut enemmän, olisi tulosten validiteetti ollut parempi. Tutkimus on suuntaa antava. Tutkimuksesta kuitenkin selvisi, että jokaisella kolmella merkillä on selkeästi omat asiakkaat. IC Factory Outlet voisi käyttää jatkossa tuloksia ohjenuorana visuaalisessa markkinoinnissa. Myymälä voisi järjestää vaatteita merkeittäin, jotta jokainen asiakas löytäisi helpommin oman suosikkimerkinsä. Myymälän kannattaa myös suunnitella paremmin, mille merkille erityisesti alennuskampanjoita kannattaa suunnata.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrään perustuva. Tutkimustulokset kerättiin kyselylomakkeella. IC Factory Outlet-myymälän kassalle jätettiin 55 kyselylomaketta ja 47 lomaketta saatiin täytettynä takaisin. Vastaajia ei valikoitu millään tavalla. Vastausprosentti oli 85.
Tutkimus osoitti, että kaikkien kolmen tutkittavan merkin kesken on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. In Wearin asiakkaat ovat kaikkein nuorimpia, Jackpotin asiakkaat ovat vanhimpia ja Part Twon asiakkaat kaikenikäisiä. Kaikkien merkkien asiakkaat ovat korkeakoulutettuja, mutta heidän kotitaloustuloissaan on silti eroja. In Wearin asiakkaat tienaavat eniten, Jackpotin asiakkaat tienaavat vähiten ja Part Twon asiakkaat tienaavat siltä väliltä. Kaikkien merkkien asiakkaat pitävät itseään persoonallisina pukeutujina.
Suosittelen IC Factory Outletin johdolle, että sen kannattaa käyttää tätä tutkimusta ohjenuorana tulevaisuudessa, kun se päättää, mihin markkinointi suunnata. Jos vastaajia olisi ollut enemmän, olisi tulosten validiteetti ollut parempi. Tutkimus on suuntaa antava. Tutkimuksesta kuitenkin selvisi, että jokaisella kolmella merkillä on selkeästi omat asiakkaat. IC Factory Outlet voisi käyttää jatkossa tuloksia ohjenuorana visuaalisessa markkinoinnissa. Myymälä voisi järjestää vaatteita merkeittäin, jotta jokainen asiakas löytäisi helpommin oman suosikkimerkinsä. Myymälän kannattaa myös suunnitella paremmin, mille merkille erityisesti alennuskampanjoita kannattaa suunnata.