Verkko-oppimisympäristö yritysilmeen ja yritysviestinnän osana : CASE: Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennia
Boije, Petra (2009)
Boije, Petra
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223088
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee verkko-oppimisympäristöä osana yritysilmettä ja yrityksen sisäistä viestintää. Opinnäytetyön tarkoitus on viestinnän ja design managementin teorioita hyödyntäen pohtia, miten yrityksen toimintatapoja, arvoja sekä visuaalista ohjeistusta voidaan parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää verkko-oppimisympäristössä. Painopiste on jatkuvasti yrityksen sisäisessä viestinnässä ja kysymys on, miten yritys voi ja haluaa vaikuttaa omien työntekijöidensä mielikuviin yrityksestä. Verkko-oppimista tarkastellaan myös
kasvatustieteellisestä ja teknologisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin Keskinäiselle vakuutusyhtiö Fennialle uuden verkko-oppimisympäristön visuaalinen ilme ja tehtiin uusi kuvapankki. Aluksi kartoitettiin vanhan oppimisympäristön visuaalista puolta ja kuvitusta ja määriteltiin sen ongelmat. Tämän jälkeen aloitettiin suunnittelutyö uuden verkko-oppimisympäristön visuaaliselle ilmeelle ja kuvitukselle, määriteltiin lähtökohdat ja tavoitteet. Seuraavaksituotettiin kuvat, jotka olivat pääosin valokuvia Fennian omasta henkilöstöstä. Lisäksi tehtiin uuteen verkko-oppimisympäristöön toiminnallisia elementtejä, kuten linkkien yhteydessä esiintyviä kuvakkeita ja flash-havainnollistuksia.
Tutkimus tuo esiin keskeisiä kysymyksiä yritysilmeen hallinnasta, yrityksen sisäisestä viestinnästä ja työssä oppimisesta. Tutkimus osoittaa, että on tärkeää olla tietoinen niistä monista tavoista, joilla yrityskuvaa viestitetään. Tutkimuksen lopputulos on, että graafisen suunnittelun keinoja voi ja kannattaa käyttää yritysilmeen hallintaan. Fennian tapauksessa verkko-oppimisympäristö on tärkeä kanava nimenomaan yrityksen sisäistä viestintää ja yrityskuvaa ajatellen, ja graafista suunnittelua voidaan tässäkin tapauksessa hyödyntää monipuolisella tavalla muun muassa yrityksen arvojen ja toiminnan kulmakivien viestittämiseksi.
kasvatustieteellisestä ja teknologisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin Keskinäiselle vakuutusyhtiö Fennialle uuden verkko-oppimisympäristön visuaalinen ilme ja tehtiin uusi kuvapankki. Aluksi kartoitettiin vanhan oppimisympäristön visuaalista puolta ja kuvitusta ja määriteltiin sen ongelmat. Tämän jälkeen aloitettiin suunnittelutyö uuden verkko-oppimisympäristön visuaaliselle ilmeelle ja kuvitukselle, määriteltiin lähtökohdat ja tavoitteet. Seuraavaksituotettiin kuvat, jotka olivat pääosin valokuvia Fennian omasta henkilöstöstä. Lisäksi tehtiin uuteen verkko-oppimisympäristöön toiminnallisia elementtejä, kuten linkkien yhteydessä esiintyviä kuvakkeita ja flash-havainnollistuksia.
Tutkimus tuo esiin keskeisiä kysymyksiä yritysilmeen hallinnasta, yrityksen sisäisestä viestinnästä ja työssä oppimisesta. Tutkimus osoittaa, että on tärkeää olla tietoinen niistä monista tavoista, joilla yrityskuvaa viestitetään. Tutkimuksen lopputulos on, että graafisen suunnittelun keinoja voi ja kannattaa käyttää yritysilmeen hallintaan. Fennian tapauksessa verkko-oppimisympäristö on tärkeä kanava nimenomaan yrityksen sisäistä viestintää ja yrityskuvaa ajatellen, ja graafista suunnittelua voidaan tässäkin tapauksessa hyödyntää monipuolisella tavalla muun muassa yrityksen arvojen ja toiminnan kulmakivien viestittämiseksi.