Kotimaisen elokuvan ja musiikin markkinointiyhteistyö
Kauko, Elmeri (2011)
Kauko, Elmeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711368
Tiivistelmä
Opinnäytteeni käsittelee suomalaista elokuvamarkkinointia ja perehtyy elokuvan markkinointiyhteistyöhön suomalaisen musiikkiteollisuuden kanssa.
Kotimainen elokuva elää eräänlaista murroskautta, missä tekniikka ja esityskanavat muuttuvat nopealla tahdilla, mutta tuotantojen taloudelliset kantimet synnyttävät elokuville menestyspaineita. Kotimainen elokuva kilpailee katsojista jatkuvasti eikä pelkästään toisten elokuvien, vaan myös muiden ostopäätösten kesken. Kotimaisen elokuvan tuotantotapaan on vuosien saatossa pesiytynyt myös liiketoiminnallinen ajatusmalli.
Markkinointiviestinnän pitää entistä nopeammin pystyä tuomaan elokuva mielenkiintoisella tavalla ihmisten tajuntaan. Kotimaisten elokuvien yhteydessä on 2000-luvun alusta lähtien nähty enenevässä määrin erilaisia markkinoinnin yhteistöitä, brändiyhteistyöstä product placementiin ja sponsorointiin.
Nykyään elokuva pyrkii tekemään yhteistyötä myös musiikkiteollisuuden kanssa. Vaikka ilmiö on suhteellisen tuttu, on sen jalostaminen molempia osapuolia palvelemaan käynyt hitaasti. Soundtrackien ja musiikkivideoiden ollessa näkyvimpiä lopputuotteita, osapuolet pyrkivät käyttämään toistensa markkinointikoneistoja ja –kanavia saattaakseen tietoa elokuvasta ja esimerkiksi artistin uudesta albumista tai kappaleesta kuluttajien keskuuteen.
Tutustun opinnäytteessäni yhteen lähihistorian markkinointiyhteistyöhön, missä Lauri Nurksen Sooloilua-elokuva ja Chisun Mun koti ei oo täällä-kappale liitettiin yhteen edellä mainitulla tavalla.
Päätelmieni mukaan yhteistyötä suunnitellessa on osapuolten oltava tietoisia omista ja yhteisistä tavoitteistaan, sekä pyrittävä kehittämään luottamusta ja ymmärrystä toista taiteenlajia kohtaan. Prosessin kulku on suunniteltava ja aikataulutettava realiteettien valossa molempia osapuolia palvellen. Onnistuessaan yhteistyö palvelee sekä musiikkia että elokuvaa, epäonnistuessaan se synnyttää huonoa henkeä ja tuloksettomia menoja.
Elokuvan ja musiikin yhteistyö on vain osa kummankin teollisuudenhaaran markkinointikäytäntöä, mutta oikein toteutettuna varteenotettava lisäys.
Kotimainen elokuva elää eräänlaista murroskautta, missä tekniikka ja esityskanavat muuttuvat nopealla tahdilla, mutta tuotantojen taloudelliset kantimet synnyttävät elokuville menestyspaineita. Kotimainen elokuva kilpailee katsojista jatkuvasti eikä pelkästään toisten elokuvien, vaan myös muiden ostopäätösten kesken. Kotimaisen elokuvan tuotantotapaan on vuosien saatossa pesiytynyt myös liiketoiminnallinen ajatusmalli.
Markkinointiviestinnän pitää entistä nopeammin pystyä tuomaan elokuva mielenkiintoisella tavalla ihmisten tajuntaan. Kotimaisten elokuvien yhteydessä on 2000-luvun alusta lähtien nähty enenevässä määrin erilaisia markkinoinnin yhteistöitä, brändiyhteistyöstä product placementiin ja sponsorointiin.
Nykyään elokuva pyrkii tekemään yhteistyötä myös musiikkiteollisuuden kanssa. Vaikka ilmiö on suhteellisen tuttu, on sen jalostaminen molempia osapuolia palvelemaan käynyt hitaasti. Soundtrackien ja musiikkivideoiden ollessa näkyvimpiä lopputuotteita, osapuolet pyrkivät käyttämään toistensa markkinointikoneistoja ja –kanavia saattaakseen tietoa elokuvasta ja esimerkiksi artistin uudesta albumista tai kappaleesta kuluttajien keskuuteen.
Tutustun opinnäytteessäni yhteen lähihistorian markkinointiyhteistyöhön, missä Lauri Nurksen Sooloilua-elokuva ja Chisun Mun koti ei oo täällä-kappale liitettiin yhteen edellä mainitulla tavalla.
Päätelmieni mukaan yhteistyötä suunnitellessa on osapuolten oltava tietoisia omista ja yhteisistä tavoitteistaan, sekä pyrittävä kehittämään luottamusta ja ymmärrystä toista taiteenlajia kohtaan. Prosessin kulku on suunniteltava ja aikataulutettava realiteettien valossa molempia osapuolia palvellen. Onnistuessaan yhteistyö palvelee sekä musiikkia että elokuvaa, epäonnistuessaan se synnyttää huonoa henkeä ja tuloksettomia menoja.
Elokuvan ja musiikin yhteistyö on vain osa kummankin teollisuudenhaaran markkinointikäytäntöä, mutta oikein toteutettuna varteenotettava lisäys.