Enhancing Internal Communication inside a Matrix Organization of an ICT Service Company
Jokela, Jutta (2011)
Jokela, Jutta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tietotekniikan alan palveluyrityksen sisäistä viestintää. Yritys on globaali mutta opinnäytetyön projekti keskittyi kuitenkin pääasiassa Suomeen. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millainen kuilu sisäisen viestinnän nykytilanteen ja toivotun tilanteen välillä on syntynyt, ja analysoida sisäisen viestinnän kehittämisen tarpeita ja edellytyksiä.
Tutkimuskeinoina käytettiin kyselyä ja haastatteluja. Kysely lähetettiin 1 600 henkilön tutkimusryhmälle, josta noin 15 % vastasi kyselyyn. Lisäksi joukosta valikoitiin ryhmä henkilöitä haastatteluja varten. Kyselyn ja haastattelujen tulokset jaettiin kymmeneen teemaan, joita analysoitiin pääasiassa esimiehen roolin näkökulmasta.
Analysoinnin tuloksena syntyi monia kehitysajatuksia sisäisen viestinnän kehittämiseen pääasiassa markkinointi- ja viestintäosastoa varten ja ajatuksia arkipäivän viestintään esimiehen näkökulmasta. Keskeisimpiä tuloksia oli, että vastuiden pitäisi olla selkeämpiä ja organisaatiossa pitäisi olla määritelty viestintäprosessi sisäistä viestintää varten.
Tutkitussa yrityksessä sisäinen viestintä kiinnostaa monia ja haasteita nähdään monissa eri tilanteissa, kanavissa ja epäselvissä vastuissa. Näitä haasteita ei voida helposti poistaa, koska mielipiteitä on yhtä monta kuin vastaajia, mutta monia mahdollisuuksia viestinnän kehittämiseen on olemassa.
Tutkimuskeinoina käytettiin kyselyä ja haastatteluja. Kysely lähetettiin 1 600 henkilön tutkimusryhmälle, josta noin 15 % vastasi kyselyyn. Lisäksi joukosta valikoitiin ryhmä henkilöitä haastatteluja varten. Kyselyn ja haastattelujen tulokset jaettiin kymmeneen teemaan, joita analysoitiin pääasiassa esimiehen roolin näkökulmasta.
Analysoinnin tuloksena syntyi monia kehitysajatuksia sisäisen viestinnän kehittämiseen pääasiassa markkinointi- ja viestintäosastoa varten ja ajatuksia arkipäivän viestintään esimiehen näkökulmasta. Keskeisimpiä tuloksia oli, että vastuiden pitäisi olla selkeämpiä ja organisaatiossa pitäisi olla määritelty viestintäprosessi sisäistä viestintää varten.
Tutkitussa yrityksessä sisäinen viestintä kiinnostaa monia ja haasteita nähdään monissa eri tilanteissa, kanavissa ja epäselvissä vastuissa. Näitä haasteita ei voida helposti poistaa, koska mielipiteitä on yhtä monta kuin vastaajia, mutta monia mahdollisuuksia viestinnän kehittämiseen on olemassa.