Pienyrityksen yritysilme
Karlsson, Keny (2011)
Karlsson, Keny
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198759
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella sähköalan pienyritykselle yritysilme. Työ sisälsi logon, asiakirjojen, käyntikorttien ja Internet-sivujen suunnittelun. Työhön kuului olennaisesti myös värimaailman ja typogafian suunnittelu. Tehty materiaali koottiin graafiseksi ohjeistoksi.
Insinöörityön tavoite oli luoda selkeä, nykyaikainen ja kilpailijoista erottuva yritysilme. Yritysilmeen tavoite on saavuttaa sille määritetty kohderyhmä, tuoda yritykselle lisää näkyvyyttä ja täten uusia asiakkaita sekä antaa olemassa oleville yhteistyökumppaneille mahdollisuus lisätietojen hankintaan.
Suunnittelutyön tueksi työssä pohdittiin, miten yrityskuva ja yritysilme rakentuvat ja miten yritysilme vaikuttaa yrityksen toimintaan. Insinöörityöraportissa tarkastellaan lisäksi yrityksen nykyistä tilaa ja selvitetään, miten yritysilmeen luominen vaikuttaa yrityksen tulevaisuuteen. Tarkastelussa selvisi, että yritysilmeen vaikutus riippuu yrityksen koosta ja tavoitteista. Isot mainostavat yritykset suunnittelevat huolellisesti yritysilmeensä. Pienyrityksillä yritysilmeen tarkoitus on lähinnä kilpailijoista erottuminen ja uusien asiakkaiden hankkiminen.
Mielikuvat, arvot ja hyvä sisäinen yrityskuva ovat oikea lähtökohta ulkoisen yrityskuvan luomisessa. Samoin arvojen ja toimenkuvan tulee näkyä yritysilmeessä. Suunnittelun tuloksena yritykselle valmistui uusi yritysilme. Logo muodostui yrityksen arvoja ja toimenkuvaa yhdistävillä elementeillä. Valmis logo kuvastaa energiansäästölamppua, josta kohoaa talo. Logo yhdistää ekologisuuden, sähkön ja uudisrakentamisen. Yritysilmeen muut osat suunniteltiin logon värien ja muotojen pohjalta. Käyntikortissa tulevat vahvasti esille logon muodot ja värit, ja myös asiakirjapohjissa esiintyy yrityksen uusi logo. Lopullinen yritysilme kuvastaa yrityksen arvoja ja täyttää sille annetut vaatimukset.
Insinöörityön tavoite oli luoda selkeä, nykyaikainen ja kilpailijoista erottuva yritysilme. Yritysilmeen tavoite on saavuttaa sille määritetty kohderyhmä, tuoda yritykselle lisää näkyvyyttä ja täten uusia asiakkaita sekä antaa olemassa oleville yhteistyökumppaneille mahdollisuus lisätietojen hankintaan.
Suunnittelutyön tueksi työssä pohdittiin, miten yrityskuva ja yritysilme rakentuvat ja miten yritysilme vaikuttaa yrityksen toimintaan. Insinöörityöraportissa tarkastellaan lisäksi yrityksen nykyistä tilaa ja selvitetään, miten yritysilmeen luominen vaikuttaa yrityksen tulevaisuuteen. Tarkastelussa selvisi, että yritysilmeen vaikutus riippuu yrityksen koosta ja tavoitteista. Isot mainostavat yritykset suunnittelevat huolellisesti yritysilmeensä. Pienyrityksillä yritysilmeen tarkoitus on lähinnä kilpailijoista erottuminen ja uusien asiakkaiden hankkiminen.
Mielikuvat, arvot ja hyvä sisäinen yrityskuva ovat oikea lähtökohta ulkoisen yrityskuvan luomisessa. Samoin arvojen ja toimenkuvan tulee näkyä yritysilmeessä. Suunnittelun tuloksena yritykselle valmistui uusi yritysilme. Logo muodostui yrityksen arvoja ja toimenkuvaa yhdistävillä elementeillä. Valmis logo kuvastaa energiansäästölamppua, josta kohoaa talo. Logo yhdistää ekologisuuden, sähkön ja uudisrakentamisen. Yritysilmeen muut osat suunniteltiin logon värien ja muotojen pohjalta. Käyntikortissa tulevat vahvasti esille logon muodot ja värit, ja myös asiakirjapohjissa esiintyy yrityksen uusi logo. Lopullinen yritysilme kuvastaa yrityksen arvoja ja täyttää sille annetut vaatimukset.