Graafinen suunnittelu yritysilmeen luomisessa
Lännenmäki, Lauri (2011)
Lännenmäki, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249449
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin yritysilmeen vaikutusta tunnettuuteen ja sen luomiin mielikuviin ja niiden kautta yrityksen menestykseen. Työn tarkoituksena oli luoda yritysilme IT-alan uudelle yritykselle. Ensin tehtiin taustatutkimusta muista saman alan yrityksistä, minkä jälkeen alettiin luonnostella liikemerkkiä ja sen jälkeen yritysilmettä. Taustatutkimuksessa selvisi, että monelta kilpailevalta yritykseltä puuttuu liikemerkki kokonaan.
Insinöörityössä tehtiin aluksi yrityksen liikemerkki. Miellekartan avulla keksittiin ideoita liikemerkin ulkonäköä varten, ja lopullinen versio tehtiin Adobe Illustrator -ohjelmalla. Liikemerkki loi pohjan visuaaliselle ilmeelle. Internetsivusto tehtiin Adobe Photoshop -ohjelmalla, ja siinä käytettiin samoja visuaalisia elementtejä ja värejä kuin logossa ja luotiin myös uusia elementtejä. Samoja värejä ja elementtejä käytettiin myös kaikissa painettavissa tuotteissa. Yritysilmeeseen luodut visuaaliset piirteet pidettiin ajattomina, jotta niiden käyttö olisi mahdollisimman pitkäikäistä.
Lopputuloksena uudelle yritykselle syntyivät yritysilmeen mukaiset liikemerkki, internetsivut ja käyntikortti sekä lomake- ja laskupohja. Yritysilmettä käytetään tulevaisuudessa myynnin kasvattamiseen. Projektin aikana todettiin, että yritysilmeen luominen on haastavaa ja vie pitkän ajan.
Insinöörityössä tehtiin aluksi yrityksen liikemerkki. Miellekartan avulla keksittiin ideoita liikemerkin ulkonäköä varten, ja lopullinen versio tehtiin Adobe Illustrator -ohjelmalla. Liikemerkki loi pohjan visuaaliselle ilmeelle. Internetsivusto tehtiin Adobe Photoshop -ohjelmalla, ja siinä käytettiin samoja visuaalisia elementtejä ja värejä kuin logossa ja luotiin myös uusia elementtejä. Samoja värejä ja elementtejä käytettiin myös kaikissa painettavissa tuotteissa. Yritysilmeeseen luodut visuaaliset piirteet pidettiin ajattomina, jotta niiden käyttö olisi mahdollisimman pitkäikäistä.
Lopputuloksena uudelle yritykselle syntyivät yritysilmeen mukaiset liikemerkki, internetsivut ja käyntikortti sekä lomake- ja laskupohja. Yritysilmettä käytetään tulevaisuudessa myynnin kasvattamiseen. Projektin aikana todettiin, että yritysilmeen luominen on haastavaa ja vie pitkän ajan.