Internetin hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa Pohjois-Lapissa
Jokinen, Eeva-Marja (2011)
Jokinen, Eeva-Marja
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811458
Tiivistelmä
Matkailuala on siirtymässä nopeassa tahdissa sähköiseen liiketoimintaan. Pohjois-Lapin alueella matkailu on tärkeässä asemassa eikä markkinoinnin muutosta voida jättää huomiotta. Sähköinen toimintaympäristö tarjoaa matkailumarkkinoinnille sekä houkuttelevia mahdollisuuksia tehokkaampaan toimintaan että jatkuvan muutoksen aiheuttaman haasteen. Tässä opinnäytetyössä pureudutaan markkinoinnin muutokseen ja sähköiseen liiketoimintaan matkailukohteen markkinoinnin näkökulmasta. Aihetta lähestytään kokonaisvaltaisesti tasapainoillen yritystason ja kohdetason välillä samaan tapaan kuin käytännön matkailumarkkinoinnissa. Tutkimuksen kohteena ovat yhden kohdemarkkinointiorganisaation eli Pohjois-Lapin Matkailu Oy:n jäsenyritykset.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on: Miten Pohjois-Lapin Matkailu Oy:n jäsenyritykset voisivat tehostaa alueen markkinointia internetissä? Päätutkimuskysymykseen haetaan vastausta alakysymysten avulla. Alatutkimuskysymyksillä kartoitetaan jäsenyritysten nykyistä tilaa tieto- ja viestintätekniikan omaksumisen suhteen sekä valmiuksia oman tilanteensa kehittämiseen. Kohdemarkkinoinnin näkökulmasta merkittävässä asemassa ovat yritysten näkemykset ja asenteet Pohjois-Lapin alueen markkinoinnista matkailukohteena.
Tutkimus toteutettiin teoriaa ja käytäntöä yhdistäen. Empiirinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä sekä teemahaastattelulla. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti pyrkien ilmiöiden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen. Aineistosta saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Aiemmissa tutkimuksissa ilmenneitä hidasteita ja kannusteita tieto- ja viestintätekniikan omaksumisessa nousi esille myös tässä tutkimuksessa. Kohdemarkkinoinnin tämän hetkisiä ongelmia pystyttiin tunnistamaan niin yhteistyön kuin internetin käytön suhteen. Yritysten välillä on merkittäviä eroja tieto- ja viestintätekniikan omaksumisessa. Yksilöllisyys on huomioitava yhteisissä hankkeissa ja pyrittävä erojen tasoittumiseen. Yhteistyön on pohjauduttava erilaisiin lähtökohtiin, mutta yhteiseen, sisäistettyyn tavoitteeseen.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on: Miten Pohjois-Lapin Matkailu Oy:n jäsenyritykset voisivat tehostaa alueen markkinointia internetissä? Päätutkimuskysymykseen haetaan vastausta alakysymysten avulla. Alatutkimuskysymyksillä kartoitetaan jäsenyritysten nykyistä tilaa tieto- ja viestintätekniikan omaksumisen suhteen sekä valmiuksia oman tilanteensa kehittämiseen. Kohdemarkkinoinnin näkökulmasta merkittävässä asemassa ovat yritysten näkemykset ja asenteet Pohjois-Lapin alueen markkinoinnista matkailukohteena.
Tutkimus toteutettiin teoriaa ja käytäntöä yhdistäen. Empiirinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä sekä teemahaastattelulla. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti pyrkien ilmiöiden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen. Aineistosta saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Aiemmissa tutkimuksissa ilmenneitä hidasteita ja kannusteita tieto- ja viestintätekniikan omaksumisessa nousi esille myös tässä tutkimuksessa. Kohdemarkkinoinnin tämän hetkisiä ongelmia pystyttiin tunnistamaan niin yhteistyön kuin internetin käytön suhteen. Yritysten välillä on merkittäviä eroja tieto- ja viestintätekniikan omaksumisessa. Yksilöllisyys on huomioitava yhteisissä hankkeissa ja pyrittävä erojen tasoittumiseen. Yhteistyön on pohjauduttava erilaisiin lähtökohtiin, mutta yhteiseen, sisäistettyyn tavoitteeseen.