Joen varrella : matkailuohjelman ideasta esittelypaketiksi
Savolainen, Jukka-Pekka (2011)
Savolainen, Jukka-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911610
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu teososasta ja kirjallisesta osasta. Teososa on Joen Varrella –matkailuohjelman pilottijakso kuusiosaiseen televisiosarjaan. Pilottijakso tuotettiin yhdessä toisen tuotanto-opiskelijan, Annika Vehkosen kanssa. Opinnäytetyön kirjallisessa osassa tarkastellaan ohjelmaidean ominaisuuksia ja rakennetaan ohjelmalle esittelypaketin runko. Esittelypaketin ja pilottijakson avulla ohjelmaa voidaan alkaa myymään tuotantoyhtiöille ja televisiokanaville.
Lähdekirjallisuutena käytetään markkinoinnin, tuotekonseptoinnin ja televisioformaatteja käsittelevää kirjallisuutta. Läjteinä toimivat myös televisiokanavien ohjelmistot.
Opinnäytetyössä avataan televisiomaailman peruskäsitteitä, muodostetaan ideasta formaatti, tutkitaan pilottijakson ominaisuuksia, puretaan ominaisuudet osiin ja tutkitaan niitä tarkemmin. Työssä tarkastellaan myös tuotantoyhtiöiden ja televisiokanavien näkökulmasta ohjelmaidean vahvuuksia ja heikkouksia. Työssä verrataan myös Joen Varrella -formaattia kilapilijoihin ja markkinoihin.
Pohdintaosiossa kerätään analysoinnin tulokset yhteen ja tarkastellaan onko ohjelmaideasta esittelypaketiksi. Arvioidaan myös kuinka paljon työtä on vielä jäljellä, mihin suuntaan on edettävä, jotta idea saadaan myytyä markkinoille.
Lähdekirjallisuutena käytetään markkinoinnin, tuotekonseptoinnin ja televisioformaatteja käsittelevää kirjallisuutta. Läjteinä toimivat myös televisiokanavien ohjelmistot.
Opinnäytetyössä avataan televisiomaailman peruskäsitteitä, muodostetaan ideasta formaatti, tutkitaan pilottijakson ominaisuuksia, puretaan ominaisuudet osiin ja tutkitaan niitä tarkemmin. Työssä tarkastellaan myös tuotantoyhtiöiden ja televisiokanavien näkökulmasta ohjelmaidean vahvuuksia ja heikkouksia. Työssä verrataan myös Joen Varrella -formaattia kilapilijoihin ja markkinoihin.
Pohdintaosiossa kerätään analysoinnin tulokset yhteen ja tarkastellaan onko ohjelmaideasta esittelypaketiksi. Arvioidaan myös kuinka paljon työtä on vielä jäljellä, mihin suuntaan on edettävä, jotta idea saadaan myytyä markkinoille.