Lapsen lyhyt toiminnallinen profiili (SCOPE) : esittely ja pienimuotoinen kokeilu
Seppänen, Tiina (2009)
Seppänen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905213060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905213060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä Lapsen lyhyt toiminnallinen profiili (SCOPE)- arviointimenetelmä ja kokeilla sitä käytännössä. Kokeiluun liittyen suomennettiin SCOPE- koontilomake ja pyydettiin kommentteja kieleen ja ymmärrettävyyteen liittyen neljältä lasten parissa työskentelevältä toimintaterapeutilta. Opinnäytetyössä esitellään arviointimenetelmän taustalla oleva Inhimillisen toiminnan malli, sekä toiminnallinen osallistuminen. Lisäksi esitellään lapsen toimintakeskeinen arviointi, havainnointiin perustuva arviointi ja terapeuttinen harkinta. Opinnäytetyössä pyrin selvittämään, millainen arviointimenetelmä SCOPE on, tutkin alustavasti mitä sen käyttäminen vaatii ja pohdin olisiko sille tilausta myös suomalaisessa lasten toimintaterapiassa. SCOPE: n kokeiluvaiheessa aineiston keruun metodeina olivat haastattelu ja havainnointi. SCOPE- koontilomakkeeseen liittyen haastattelin neljää lasten toimintaterapeuttia, joilta sain vastauksia kieliasuun liittyen, sekä siitä, millainen näkemys heille syntyi SCOPE- arviointimenetelmän tarpeellisuudesta suomalaisessa lasten toimintaterapiassa. Lisäksi havainnoin kahta toimintaterapiassa käyvää lasta heidän luonnollisessa ympäristössään, päiväkodissa ja koulussa. Kokeilin SCOPE- pisteytystä ja analysoin tuloksia päiväkodissa käyvän lapsen osalta.Sekä kokeilu, että toimintaterapeuteilta saatu palaute koontilomakkeesta antoivat ymmärtää, että SCOPE- arviointimenetelmälle olisi suurta tarvetta lasten toimintaterapiassa. SCOPE- arviointimenetelmä olisi seuraavaksi hyvä kääntää virallisesti suomen kielelle Siitä tarvitaan myös jatkotutkimuksia ja kokeiluja laajemmalla aineistolla.