Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opas Yövuoroon : Yövuoron työohjekansio hotelli Cumulus Kuopioon

Pihl, Eija (2011)

 
Avaa tiedosto
Pihl_Eija.pdf (584.1Kt)
Lataukset: 


Pihl, Eija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061111815
Tiivistelmä
Palvelun laatu on erittäin tärkeä osa hotellin toimintaa. Laadukas palvelu on virheetöntä, luotettavaa ja oikea-aikaista. Se vastaa asiakkaan tarpeisiin ja täyttää hänen odotuksensa. Myös yritys hyötyy laadukkaasta palvelusta, sillä virheitä tapahtuu vähemmän ja asiakastyytyväisyyden myötä kannattavuus paranee. Palvelun laatuun vaikuttavat palvelun suunnittelu- ja toteutusprosessi, yrityksen imago, asiakkaan ennakko-odotukset ja varsinainen palvelutapahtuma. Palvelun laatua voidaan parantaa kehittämällä sen toteutukseen liittyviä prosesseja.

Suurin osa hotellin asiakaspalvelusta tapahtuu päivällä, mutta yövuoron merkitys hotellin toiminnalle on erittäin suuri. Yövuorossa suoritetaan tarvittavat yöajot, jotta hotellivuorokausi vaihtuu ja järjestelmät päivittyvät alkavaa päivää varten. Vakituisilla yövuorolaisilla on paljon sellaista tietoa ja taitoa yövuorossa toimimisesta, jota päivävuoroa tekevillä työntekijöillä ei ole. Suuri osa tästä on hiljaista tietoa, eli kokemuksen kautta opittua tietoa ja taitoa, jota on vaikea kuvailla sanoin tai opettaa muille. Hiljaista tietoa voidaan muuttaa näkyväksi mallittamalla, eli luoda tiedoista ja taidoista malli, joka on mahdollista opettaa myös muille.

Opinnäytetyön tavoitteena oli yövuoron toiminnan laadun parantaminen hotelli Cumulus Kuopiossa. Hotelli Cumulus Kuopio on Kuopion keskustassa sijaitseva kaupunkihotelli, jonka vastaanotto on auki ympäri vuorokauden. Käytössä olevat yövuoron ohjeet oli todettu osittain vanhentuneiksi ja eri työntekijöillä oli erilaisia toimintatapoja yövuoron toteuttamiseksi. Toimintatavat haluttiin yhtenäistää ja ohjeet päivittää ajantasaisiksi ennen kesää ja vuoden kiireisintä aikaa.

Toiminnan laadun parantamiseksi käytettiin osallistuvaa havainnointia. Vakituisten työntekijöiden hiljaista tietoa kartoitettiin mallittamalla ja yövuoron toimintaan perehdyttiin hyvin. Työohjeet uudistettiin yhdistämällä havaittu hiljainen tieto kirjallisiin ohjeisiin. Näin saatiin aikaan Opas Yövuoroon –työohjekansio, joka toimii jatkossa yhteisenä oppaana yövuoron työntekijöille.

Opinnäytetyössä käsitellään toiminnan laatua, hiljaista tietoa ja hiljaisen tiedon muuttamista näkyväksi mallittamalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste