"Kuuntele minua" : Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukeminen videoavusteisesti perhetyössä
Uimaniemi-Honkanen, Marketta (2011)
Uimaniemi-Honkanen, Marketta
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411980
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen tarkoituksena oli syventyä tarkastelemaan videoavusteisen työmenetelmän avulla vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemista perhetyössä. Videoavusteisen ohjauksen periaatteena on myönteisen palautteen antaminen ja onnistuneiden vuorovaikutustilanteiden korostaminen ja niiden kautta vaikuttaminen vanhempien vuorovaikutus-käyttäytymiseen.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli perhetyöntekijän asiantuntijuuden ja osaamisen vahvistaminen vanhempien ja lasten välisen vuorovaikutuksen havainnointiin, ohjaukseen ja tukemiseen. Tavoitteena oli selvittää soveltuuko videoavusteinen työmenetelmä vanhempien ja lasten välisen vuorovaikutuksen tukemiseen perhetyössä. Kokeilin myös käytännössä vuorovaikutuksen havainnoinnin tueksi tekemääni havainnointilomaketta. Tämän lisäksi tarkastelin sitä, muuttuiko perheen vuorovaikutus intervention seurauksena. Teoriaosassa perehdyin varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitykseen lapsen kasvussa ja kehityksessä.
Kehittämishanke toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytin sovellettuna sekä systemaattista että osallistuvaa havainnointia. Aineisto koostui kahdessa asiakasperheessä kuvatuista vuorovaikutustilanteista. Myös vanhemmat havainnoivat kuvattuja vuorovaikutustilanteita perhetyöntekijän lisäksi.
Havainnointilomakkeeseen tehdyt merkinnät vuorovaikutuksen osa-alueiden havainnoinneista antoivat systemaattista tietoa intervention vaikuttavuudesta. Havainnointilomaketta voi käyttää myös vuorovaikutuksen osa-alueiden muistilistana. Menetelmä sopii perhetyöntekijän työmenetelmäksi. Perheen ja ennen kaikkea lapsen kannalta vuorovaikutustyöskentelyn tärkein tulos oli kuvatusta tehdyt havainnot ja niiden tuoma hyöty: muutos perheen vuorovaikutuksessa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli perhetyöntekijän asiantuntijuuden ja osaamisen vahvistaminen vanhempien ja lasten välisen vuorovaikutuksen havainnointiin, ohjaukseen ja tukemiseen. Tavoitteena oli selvittää soveltuuko videoavusteinen työmenetelmä vanhempien ja lasten välisen vuorovaikutuksen tukemiseen perhetyössä. Kokeilin myös käytännössä vuorovaikutuksen havainnoinnin tueksi tekemääni havainnointilomaketta. Tämän lisäksi tarkastelin sitä, muuttuiko perheen vuorovaikutus intervention seurauksena. Teoriaosassa perehdyin varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitykseen lapsen kasvussa ja kehityksessä.
Kehittämishanke toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytin sovellettuna sekä systemaattista että osallistuvaa havainnointia. Aineisto koostui kahdessa asiakasperheessä kuvatuista vuorovaikutustilanteista. Myös vanhemmat havainnoivat kuvattuja vuorovaikutustilanteita perhetyöntekijän lisäksi.
Havainnointilomakkeeseen tehdyt merkinnät vuorovaikutuksen osa-alueiden havainnoinneista antoivat systemaattista tietoa intervention vaikuttavuudesta. Havainnointilomaketta voi käyttää myös vuorovaikutuksen osa-alueiden muistilistana. Menetelmä sopii perhetyöntekijän työmenetelmäksi. Perheen ja ennen kaikkea lapsen kannalta vuorovaikutustyöskentelyn tärkein tulos oli kuvatusta tehdyt havainnot ja niiden tuoma hyöty: muutos perheen vuorovaikutuksessa.