Videomarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Räisänen, Aino (2020)
Räisänen, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002142426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002142426
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tuottaa sosiaalisen median mainoskampanja. Asiakkaana toimi helsinkiläinen videotuotantoyhtiö, joka on erikoistunut sosiaalisen median mainosvideoihin. Projekti sisälsi kaksi eri osaa: suurempi osa mainoskampanjaa oli markkinointivideo ja pienempi osa yrityksen Instagramin visuaalisen ilmeen ja sisällön uudistaminen.
Videoita käytetään markkinointivälineenä eri alustoilla niiden tehokkuuden takia. Yritykset siirtyvät yhä kasvavassa määrin videoihin markkinointivälineenä, mikä aiheuttaa myös kilpailun lisääntymisen videomarkkinoilla. Enää ei riitä, että yritys vain tuottaa videoita markkinointivälineeksi, vaan niiden laatuvaatimukset ovat myös kasvaneet. Tilastojen mukaan yli 80 prosenttia kaikesta liikenteestä verkossa tulee muodostumaan videoista vuoteen 2021 mennessä. Myös hakukoneet suosivat videoita, sillä niiden algoritmit on säädetty näkemään videot korkeatasoisena sisältönä.
Markkinointivideo tuotettiin insinöörityön asiakasyrityksen brändin sanoman mukaisesti. Yritys tuottaa markkinointivideoita nopeasti ja edullisesti, ja tätä sanomaa korostettiin markkinointivideossa. Yritys on erikoistunut minivideoihin, eli minuutin pituisiin tai sitä lyhyempiin mainosvideoihin, ja myös tämä käy ilmi markkinointivideon teemassa. Yrityksen Instagramista tehtiin visuaalisesti miellyttävä, ja sinne julkaistiin paljon videosisältöä markkinointivideo mukaan lukien.
Mainosvideo ensin käsikirjoitettiin, minkä jälkeen kuvaukset suunniteltiin. Kuvaukset pidettiin kahtena eri päivänä, ja ne sisälsivät paljon spiikkauksia. Spiikki oli molemmissa kuvauksissa sama, mutta spiikkauksissa käytettiin kahta eri henkilöä. Spiikit editoitiin jälkityössä sujuvasti yhteen. Kuvauksissa toimi yksi kuvaaja, ja kuvaukset toteutettiin kevyellä tuotannolla. Valmis markkinointivideo toteutti yrityksen brändillistä ja visuaalista ilmettä ja oli kaiken kaikkiaan yritykselle tyypillinen minivideo. Instagramin toteutus suunniteltiin visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenäisestä näkökulmasta. Visuaalisia elementtejä ovat samat värimääritelmät ja sarakkeisiin perustuva ulkonäkö julkaisuissa. Sisällöllisesti Instagramissa esitellään aina yksi asiakastapaus viikossa.
Mainoskampanja lisäsi paljon kävijämääriä ja reagointeja sekä sosiaalisessa mediassa että yrityksen verkkosivuilla. Reagointien määrä kasvoi kymmenenkertaiseksi sosiaalisessa mediassa markkinointivideon kohdalla. Kampanjan tarkoituksena oli lisätä brändin tunnettuutta sekä aktivoida sosiaalista mediaa, joten tässä onnistuttiin. Markkinointivideo myös lisättiin yrityksen omille verkkosivuille, sillä sen todettiin olevan tehokas markkinointiväline.
Videoita käytetään markkinointivälineenä eri alustoilla niiden tehokkuuden takia. Yritykset siirtyvät yhä kasvavassa määrin videoihin markkinointivälineenä, mikä aiheuttaa myös kilpailun lisääntymisen videomarkkinoilla. Enää ei riitä, että yritys vain tuottaa videoita markkinointivälineeksi, vaan niiden laatuvaatimukset ovat myös kasvaneet. Tilastojen mukaan yli 80 prosenttia kaikesta liikenteestä verkossa tulee muodostumaan videoista vuoteen 2021 mennessä. Myös hakukoneet suosivat videoita, sillä niiden algoritmit on säädetty näkemään videot korkeatasoisena sisältönä.
Markkinointivideo tuotettiin insinöörityön asiakasyrityksen brändin sanoman mukaisesti. Yritys tuottaa markkinointivideoita nopeasti ja edullisesti, ja tätä sanomaa korostettiin markkinointivideossa. Yritys on erikoistunut minivideoihin, eli minuutin pituisiin tai sitä lyhyempiin mainosvideoihin, ja myös tämä käy ilmi markkinointivideon teemassa. Yrityksen Instagramista tehtiin visuaalisesti miellyttävä, ja sinne julkaistiin paljon videosisältöä markkinointivideo mukaan lukien.
Mainosvideo ensin käsikirjoitettiin, minkä jälkeen kuvaukset suunniteltiin. Kuvaukset pidettiin kahtena eri päivänä, ja ne sisälsivät paljon spiikkauksia. Spiikki oli molemmissa kuvauksissa sama, mutta spiikkauksissa käytettiin kahta eri henkilöä. Spiikit editoitiin jälkityössä sujuvasti yhteen. Kuvauksissa toimi yksi kuvaaja, ja kuvaukset toteutettiin kevyellä tuotannolla. Valmis markkinointivideo toteutti yrityksen brändillistä ja visuaalista ilmettä ja oli kaiken kaikkiaan yritykselle tyypillinen minivideo. Instagramin toteutus suunniteltiin visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenäisestä näkökulmasta. Visuaalisia elementtejä ovat samat värimääritelmät ja sarakkeisiin perustuva ulkonäkö julkaisuissa. Sisällöllisesti Instagramissa esitellään aina yksi asiakastapaus viikossa.
Mainoskampanja lisäsi paljon kävijämääriä ja reagointeja sekä sosiaalisessa mediassa että yrityksen verkkosivuilla. Reagointien määrä kasvoi kymmenenkertaiseksi sosiaalisessa mediassa markkinointivideon kohdalla. Kampanjan tarkoituksena oli lisätä brändin tunnettuutta sekä aktivoida sosiaalista mediaa, joten tässä onnistuttiin. Markkinointivideo myös lisättiin yrityksen omille verkkosivuille, sillä sen todettiin olevan tehokas markkinointiväline.