Kampanjamalliston valikoimasuunnittelu vaatetusalan liiketoiminnalle
Leppälä, Kristiina (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Leppälä, Kristiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711309
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantajalle ja sen tavoitteena on kehittää työskentelytapoja sisäänostajille. Työn tarkoitus on antaa heille uusia näkökulmia lyhytkestoisen sekä hintavetoisen naisten kampanjavaatemalliston toteutukseen.
Työssä pohditaan toimeksiantajan kampanjassa myytävän naisten vaatemalliston tuoterakennetta ja kehitetään malliston alikoimasuunnitteluun uusi työväline sisäänostajalle. Se toteutetaan Excel-muodossa selkeäksi ja yksinkertaiseksi, jotta sitä olisi helppoa kenen tahansa muodin sisäänostajan käyttää sekä muokata sopivimmaksi omiin tarpeisiinsa.
Ensiksi opinnäytetyössä esitellään kampanjan luonne ja se kuvaillaan lyhyestim tuotehinnoittelun, myymälän esillepanojen sekä logistiikan näkökannalta. Lisäksi asiakkaiden pukeutumisvärejä sekä ikärakennetta havainnoidaan kampanjan ensimmäisenä päivänä toimeksiantajan naistenvaatemerkin osastolla. Kohderyhmästä saadaan näin otanta millaiselle asiakkaalle seuraava kampanjavaatemallisto kannattaisi suunnata. Opinnäytetyössä käydään läpi myös seuraavan kauden värimaailmaa sekä muotitrendejä, jotka voisivat mahdollisesti soveltua kampanjaan. Työssä on peilattu toimeksiantajan antamia edellisen kampanjan myyntiraportteja sekä tuotetietoja alan ammattikirjallisuuteen ja omiin havaintoihin.
Edellisen toimeksiantajan kampanjan tuotevalikoima oli varsin kattava ja se koostui yhteensä kahdeksan erilaisen tuoteryhmän kokonaisuudesta. Lähemmän tarkastelun tuloksena voisi seuraavaan kampanjaan tehdä muutamia tuotelisäyksiä, jotta kokonaisuus olisi kattavampi. Opinnäytetyössä toteutettu valikoimasuunnittelupohja selkeyttää sisäänostajan työtä antamalla sekä visuaalista että laskennallista näkemystä kampanjavaatemalliston kokoamiselle. Kampanjamalliston tekeminen on sujuvampaa, kun sisäänostaja näkee sen avulla konkreettisesti mitä tuotteita kampanjassa pitäisi olla.
Työssä pohditaan toimeksiantajan kampanjassa myytävän naisten vaatemalliston tuoterakennetta ja kehitetään malliston alikoimasuunnitteluun uusi työväline sisäänostajalle. Se toteutetaan Excel-muodossa selkeäksi ja yksinkertaiseksi, jotta sitä olisi helppoa kenen tahansa muodin sisäänostajan käyttää sekä muokata sopivimmaksi omiin tarpeisiinsa.
Ensiksi opinnäytetyössä esitellään kampanjan luonne ja se kuvaillaan lyhyestim tuotehinnoittelun, myymälän esillepanojen sekä logistiikan näkökannalta. Lisäksi asiakkaiden pukeutumisvärejä sekä ikärakennetta havainnoidaan kampanjan ensimmäisenä päivänä toimeksiantajan naistenvaatemerkin osastolla. Kohderyhmästä saadaan näin otanta millaiselle asiakkaalle seuraava kampanjavaatemallisto kannattaisi suunnata. Opinnäytetyössä käydään läpi myös seuraavan kauden värimaailmaa sekä muotitrendejä, jotka voisivat mahdollisesti soveltua kampanjaan. Työssä on peilattu toimeksiantajan antamia edellisen kampanjan myyntiraportteja sekä tuotetietoja alan ammattikirjallisuuteen ja omiin havaintoihin.
Edellisen toimeksiantajan kampanjan tuotevalikoima oli varsin kattava ja se koostui yhteensä kahdeksan erilaisen tuoteryhmän kokonaisuudesta. Lähemmän tarkastelun tuloksena voisi seuraavaan kampanjaan tehdä muutamia tuotelisäyksiä, jotta kokonaisuus olisi kattavampi. Opinnäytetyössä toteutettu valikoimasuunnittelupohja selkeyttää sisäänostajan työtä antamalla sekä visuaalista että laskennallista näkemystä kampanjavaatemalliston kokoamiselle. Kampanjamalliston tekeminen on sujuvampaa, kun sisäänostaja näkee sen avulla konkreettisesti mitä tuotteita kampanjassa pitäisi olla.