Taajuusmuuttajien vikaraportoinnin ja tuotannon aikaisen raportoinnin parantaminen
Rantanen, Juho (2011)
Rantanen, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811421
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin ABB Oy Drivesin System AC:n ICD-tulosyksikölle Helsingissä. Työssä tutustuttiin ICD-taajuusmuuttajien laatudataprosessiin ja laatudatan analysointiin liittyviin laatutyökaluihin sekä toimintatapoihin. Tavoitteena oli parantaa vikaraportointia ja tuotannon aikaista raportointia, jotta lopputuotteiden laatu parantuisi, ja laatudatan käytettävyys laajentuisi entisestään laatutilastojen sekä -kuvaajien teossa.
Työn teoriaosuudessa on aluksi esitelty toimintaympäristö, joka sisältää yritysesittelyn ja tuote-esittelyn. Tuotantoprosessi on esitelty tuotannon tilauksesta aina laitteen asiakkaalle lähettämiseen saakka. Toimintaympäristön esittelyn jälkeen on selvitetty, miten laatudataprosessissa laatudataa kerätään ja miten sitä hyödynnetään.
Teoriaosuuden jälkeen on selvitetty vikaraportointiin ja tuotantoprosessiin liittyviä ongelmia laadun kannalta. Ongelmat liittyivät sekavaan ja tietomassalta valtavaan vikaraporttitietokantaan, josta ei saatu tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa laatudatan analysointia varten. Ongelmien selvityksen jälkeen on jokaiselle ongelmalle ehdotettu parannustoimi.
Työn parannustoimina ehdotettiin tarkastuspisteiden lisäämistä tuotantolinjaan sekä vikapaikkavalikon ja koestusvaihevalikon lisäämistä vikaraportointityökaluun. Työvaiheiden kuittausten parantamiseksi ehdotettiin asentajille jaettavaksi henkilökohtaisia viivakooditarroja. Viivakooditarroilla kuitataan tehty työvaihe valmiiksi työssä esitettyyn uuteen lomakkeeseen. Ehdotettujen parannustoimien jälkeen on tiedossa vian syntypaikka ja sijainti sekä vian tehnyt asentaja, mitkä parantavat huomattavasti laatudatan analysoitavuutta. Tuotantolinjaan tehtävän parannustoimen myötä laatupoikkeamat havaitaan tuotannon aikaisemmassa vaiheessa, mikä parantaa lopputuotteiden laatua. This bachelor’s thesis was carried out for System AC at ABB Ltd Drives located in Helsinki. The purpose of this thesis was to study quality data process, and quality tools and procedures which are used in the analysis of quality data of ICD frequency converters. The goal was to improve fault reporting and reporting during production. After improvements, the quality of the end-products is improved and the usability of quality data in the making of quality statistics and charts are extended more than before.
The theoretical part of this thesis begins with an introduction to the operating environment, including an introduction of the company and its products. A description of the production process is also presented, ranging from ordering the product to sending it to the customer. After the introduction follows a report on how the quality data is collected and utilized in the quality data process.
After the theoretical part of this thesis, there is description of the problems in fault reporting and the production process examined from the viewpoint of quality. The problems pertained to a tangled and over-sized fault report database, which did not yield adequately detailed information for the analysis of the quality data. After description of the problems, the thesis suggests improving measures for each problem.
The suggested improving measures included adding checkpoints to the production line and adding a fault location menu and a test phase menu to the fault reporting tool. It was also suggested that personal barcode labels would be given to the assemblers to improve the acknowledging of work phases. A work phase could be acknowledged as completed by inserting a barcode label to the new form suggested in this thesis. When the suggested improvements are implemented, the fault location, as well as the assembler responsible for the fault, are known, which would significantly improve the analyzability of the quality data. With the improvements to the production line, quality defects are noticed at an earlier phase of the production, which improves the quality of the end-products.
Työn teoriaosuudessa on aluksi esitelty toimintaympäristö, joka sisältää yritysesittelyn ja tuote-esittelyn. Tuotantoprosessi on esitelty tuotannon tilauksesta aina laitteen asiakkaalle lähettämiseen saakka. Toimintaympäristön esittelyn jälkeen on selvitetty, miten laatudataprosessissa laatudataa kerätään ja miten sitä hyödynnetään.
Teoriaosuuden jälkeen on selvitetty vikaraportointiin ja tuotantoprosessiin liittyviä ongelmia laadun kannalta. Ongelmat liittyivät sekavaan ja tietomassalta valtavaan vikaraporttitietokantaan, josta ei saatu tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa laatudatan analysointia varten. Ongelmien selvityksen jälkeen on jokaiselle ongelmalle ehdotettu parannustoimi.
Työn parannustoimina ehdotettiin tarkastuspisteiden lisäämistä tuotantolinjaan sekä vikapaikkavalikon ja koestusvaihevalikon lisäämistä vikaraportointityökaluun. Työvaiheiden kuittausten parantamiseksi ehdotettiin asentajille jaettavaksi henkilökohtaisia viivakooditarroja. Viivakooditarroilla kuitataan tehty työvaihe valmiiksi työssä esitettyyn uuteen lomakkeeseen. Ehdotettujen parannustoimien jälkeen on tiedossa vian syntypaikka ja sijainti sekä vian tehnyt asentaja, mitkä parantavat huomattavasti laatudatan analysoitavuutta. Tuotantolinjaan tehtävän parannustoimen myötä laatupoikkeamat havaitaan tuotannon aikaisemmassa vaiheessa, mikä parantaa lopputuotteiden laatua.
The theoretical part of this thesis begins with an introduction to the operating environment, including an introduction of the company and its products. A description of the production process is also presented, ranging from ordering the product to sending it to the customer. After the introduction follows a report on how the quality data is collected and utilized in the quality data process.
After the theoretical part of this thesis, there is description of the problems in fault reporting and the production process examined from the viewpoint of quality. The problems pertained to a tangled and over-sized fault report database, which did not yield adequately detailed information for the analysis of the quality data. After description of the problems, the thesis suggests improving measures for each problem.
The suggested improving measures included adding checkpoints to the production line and adding a fault location menu and a test phase menu to the fault reporting tool. It was also suggested that personal barcode labels would be given to the assemblers to improve the acknowledging of work phases. A work phase could be acknowledged as completed by inserting a barcode label to the new form suggested in this thesis. When the suggested improvements are implemented, the fault location, as well as the assembler responsible for the fault, are known, which would significantly improve the analyzability of the quality data. With the improvements to the production line, quality defects are noticed at an earlier phase of the production, which improves the quality of the end-products.