Digitaalinen oppimateriaali ja markkinointivideo
Nikkanen, Jyri (2011)
Nikkanen, Jyri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510986
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tuottaa lyhyehkö markkinointivideo viestintäratkaisuja tarjoavan yrityksen asiakastapahtumaan ja www-sivu itseopiskelumateriaaliksi autokoulun nuorille kuljettajille.
Markkinointivideon tarkoituksena oli tuoda esille asiakkaan eri ratkaisuja ja palveluja käyttäjän näkökulmasta eli miten palvelut helpottaisivat arkisia tilanteita. Nämä ratkaisut olivat lähinnä yrityskäyttöön eikä yksittäiselle kuluttajalle. Itseopiskelumateriaalin tarkoituksena oli osoittaa nuorille kuljettajille hyvän näkökyvyn merkitys eri liikenne-tilanteissa havainnollistavien kuvien, videoiden ja animaatioiden avulla. Tavoitteena oli myös tutkia, miten nopea aikataulu vaikuttaa markkinointivideon tuottamiseen ja ratkaista sen tuomat ongelmat.
Videointiprojektissa nopea aikataulu tuo mukanaan yleensä odottamattomiakin ongelmia, joihin pitää mukautua. Kaikkea ei myös välttämättä ehdi tehdä, vaan osioita voi joutua karsimaan ja yksinkertaistamaan, jotta projekti valmistuu ajallaan. Jälkieditoinnissa pystyy korjaamaan paljon kuvauksessa tulleita ongelmia, ja eri ongelmiin on lukuisia eri ratkaisumalleja. Esimerkiksi häiritsevän äänen pystyy poistamaan videosta vähintäänkin tyydyttävällä laadulla. Aikataulusta riippuen voidaan kohtauksia myös kuvata uudelleen tai jopa lisätä niiden määrää. Insinöörityön markkinointivideoprojektissa kumpikaan näistä ei ollut mahdollista, vaan päinvastoin materiaalia jouduttiin yksinkertaistamaan ja karsimaan.
Viestintäratkaisuja tarjoavalle yritykselle luotiin noin kymmenen minuutin pituinen markkinointivideo, jossa esiteltiin neljä eri asiakastilannetta. Video kuvattiin kahdella kameralla, ja jälkituotannossa käytettiin Adoben After Effects-, Encore- ja Premiere-ohjelmia. Videota käytettiin yrityksen asiakastapahtumassa mielenkiinnon herättäjänä. Nuorien kuljettajien itseopiskelua varten toteutettiin www-sivusto käyttämällä perinteisiä web-tekniikoita, kuten HTML ja CSS, ja Flash-animaatioita. Havainnollistusmateriaaleja voidaan käyttää sekä itseopiskelumateriaalina että tarpeen vaatiessa luokkaopetustilanteessa.
Markkinointivideon tarkoituksena oli tuoda esille asiakkaan eri ratkaisuja ja palveluja käyttäjän näkökulmasta eli miten palvelut helpottaisivat arkisia tilanteita. Nämä ratkaisut olivat lähinnä yrityskäyttöön eikä yksittäiselle kuluttajalle. Itseopiskelumateriaalin tarkoituksena oli osoittaa nuorille kuljettajille hyvän näkökyvyn merkitys eri liikenne-tilanteissa havainnollistavien kuvien, videoiden ja animaatioiden avulla. Tavoitteena oli myös tutkia, miten nopea aikataulu vaikuttaa markkinointivideon tuottamiseen ja ratkaista sen tuomat ongelmat.
Videointiprojektissa nopea aikataulu tuo mukanaan yleensä odottamattomiakin ongelmia, joihin pitää mukautua. Kaikkea ei myös välttämättä ehdi tehdä, vaan osioita voi joutua karsimaan ja yksinkertaistamaan, jotta projekti valmistuu ajallaan. Jälkieditoinnissa pystyy korjaamaan paljon kuvauksessa tulleita ongelmia, ja eri ongelmiin on lukuisia eri ratkaisumalleja. Esimerkiksi häiritsevän äänen pystyy poistamaan videosta vähintäänkin tyydyttävällä laadulla. Aikataulusta riippuen voidaan kohtauksia myös kuvata uudelleen tai jopa lisätä niiden määrää. Insinöörityön markkinointivideoprojektissa kumpikaan näistä ei ollut mahdollista, vaan päinvastoin materiaalia jouduttiin yksinkertaistamaan ja karsimaan.
Viestintäratkaisuja tarjoavalle yritykselle luotiin noin kymmenen minuutin pituinen markkinointivideo, jossa esiteltiin neljä eri asiakastilannetta. Video kuvattiin kahdella kameralla, ja jälkituotannossa käytettiin Adoben After Effects-, Encore- ja Premiere-ohjelmia. Videota käytettiin yrityksen asiakastapahtumassa mielenkiinnon herättäjänä. Nuorien kuljettajien itseopiskelua varten toteutettiin www-sivusto käyttämällä perinteisiä web-tekniikoita, kuten HTML ja CSS, ja Flash-animaatioita. Havainnollistusmateriaaleja voidaan käyttää sekä itseopiskelumateriaalina että tarpeen vaatiessa luokkaopetustilanteessa.