Ihmisen RecQL4-proteiinin 450 ensimmäistä aminohappoa koodittavan DNA-jakson kloonaus
Solismaa, Tuija (2011)
Solismaa, Tuija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012356
Tiivistelmä
Projekti sai alkunsa Oulun yliopiston biokemianlaitoksella työskentelevän yliassistentti Helmut Pospiechen tarpeesta saada kloonattua ihmisen RecQL4-proteiinia tutkimustyötään varten. Helmut Pospiech tekee tutkimusta, jonka tarkoituksena on selvittää RecQL4-proteiinin tehtävää solun jakautumisen yhteydessä tapahtuvassa DNA:n kahdentumisessa. Projektin tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa RecQL4-proteiinin 450 ensimmäistä aminohappoa koodittavan DNA- jakson kloonaus.
Opinnäytetyö suoritettiin Oulun yliopiston biokemianlaitoksen laboratoriossa. Työn eri vaiheet syvensivät molekyylibiologian ja geenitekniikan työskentelymenetelmien hallitsemista. Projekti kokonaisuudessaan tarjosi mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa tunnetun DNA-jakson kloonauksen. . Projekti sisälsi paljon aiheeseen ja tekniikoihin tutustumista kirjallisuuden avulla. Käytännön työssä tutustuttiin DNA-laboratorion työskentelymenetelmiin.
Oppimisprosessina projekti oli erittäin vaativa. Oppimistavoitteet käytännön työstä ja kirjallisuuden avulla työvaiheisiin tutustumisesta saavutettiin. RecQL4-proteiinin kloonaus tämän tutkimuksen osalta jäi toteutumatta. Haluttua tuotetta ei saatu valmistettua. Tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa hyväksi, kun mietitään mikä kloonauksessa meni vikaan ja kuinka kokonaisuus saadaan toimimaan.
Opinnäytetyö suoritettiin Oulun yliopiston biokemianlaitoksen laboratoriossa. Työn eri vaiheet syvensivät molekyylibiologian ja geenitekniikan työskentelymenetelmien hallitsemista. Projekti kokonaisuudessaan tarjosi mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa tunnetun DNA-jakson kloonauksen. . Projekti sisälsi paljon aiheeseen ja tekniikoihin tutustumista kirjallisuuden avulla. Käytännön työssä tutustuttiin DNA-laboratorion työskentelymenetelmiin.
Oppimisprosessina projekti oli erittäin vaativa. Oppimistavoitteet käytännön työstä ja kirjallisuuden avulla työvaiheisiin tutustumisesta saavutettiin. RecQL4-proteiinin kloonaus tämän tutkimuksen osalta jäi toteutumatta. Haluttua tuotetta ei saatu valmistettua. Tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa hyväksi, kun mietitään mikä kloonauksessa meni vikaan ja kuinka kokonaisuus saadaan toimimaan.