Vuosikertomusten visuaalinen ilme 3D-teknologioita soveltaen
Heiskanen, Joonas (2011)
Heiskanen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411989
Tiivistelmä
Insinöörityönä toteutettiin mainostoimistolle asiakasprojekti, jossa tuotettiin kahden pörssiyhtiön vuosikertomuksen grafiikan 3D-osuudet taiteellisen johtajan ohjeiden mukaan 3D-teknologioita soveltaen. Tehtävänä oli tuottaa 25 painokelpoista A3-kokoista kuvaa. Kaikki kuvat tuotettiin Autodesk 3Ds Max -ohjelmalla ja jälkikäsittely suoritettiin Adobe Photoshop CS3 -ohjelmalla. Tuotantoprosessiin kuuluivat materiaaliskannaukset ja skannattujen kuvien käsittely, 3D-mallinnus, kameran täsmääminen, valaisu, teksturointi ja materiaalien mappaus, renderöinti, jälkikäsittely, asiakkaalla hyväksyttäminen ja asiakkaan vaatimat korjaukset. Mallinnettavat kohteet olivat erilaisia kuutioita ja pakkauksia, jotka monin tavoin ilmensivät yritysten tuotteita, toimintaa ja arvoja.
Asiakasprojekti oli haasteellinen ja laaja kokonaisuus. Sen toteuttamiseksi käytettiin laajaa valikoimaa 3D-tekniikoita. Mallintamisvaiheen haasteet liittyivät asiakkaan tarkkoihin vaatimuksiin luotavien objektien geometrian suhteen, mutta nämä ongelmat ratkaistiin harkitusti valittuja 3D-työkaluja käyttäen. Myös materiaalit oli toteutettava mahdollisimman todenmukaisesti, ja tässä auttoivat luotavien materiaalien esikuvina käytetyt todelliset viitemateriaalit. Virtuaalistudion rakentaminen ja kuvien renderöinti olivat ajankäytöllisesti haastava osa tuotantoa, sillä tekijälle kohtalaisen uusina asioina nämä työvaiheet vaativat eniten opettelua ja uusien tekniikoiden sisäistämistä.
Projektin edetessä kuvien tuottamisen kokonaisprosessi yhdenmukaistui ja tuloksena syntyi järjestelmällinen tuotantomenetelmä. Insinöörityö on käyttökelpoinen ohjeistuksena ja kehyksenä myös muiden vastaavankaltaisten projektien toteuttamista ajatellen. Asiakasprojektin tuloksena syntyneisiin kuviin oltiin tyytyväisiä niin asiakkaan kuin toimeksiantajankin puolelta.
Asiakasprojekti oli haasteellinen ja laaja kokonaisuus. Sen toteuttamiseksi käytettiin laajaa valikoimaa 3D-tekniikoita. Mallintamisvaiheen haasteet liittyivät asiakkaan tarkkoihin vaatimuksiin luotavien objektien geometrian suhteen, mutta nämä ongelmat ratkaistiin harkitusti valittuja 3D-työkaluja käyttäen. Myös materiaalit oli toteutettava mahdollisimman todenmukaisesti, ja tässä auttoivat luotavien materiaalien esikuvina käytetyt todelliset viitemateriaalit. Virtuaalistudion rakentaminen ja kuvien renderöinti olivat ajankäytöllisesti haastava osa tuotantoa, sillä tekijälle kohtalaisen uusina asioina nämä työvaiheet vaativat eniten opettelua ja uusien tekniikoiden sisäistämistä.
Projektin edetessä kuvien tuottamisen kokonaisprosessi yhdenmukaistui ja tuloksena syntyi järjestelmällinen tuotantomenetelmä. Insinöörityö on käyttökelpoinen ohjeistuksena ja kehyksenä myös muiden vastaavankaltaisten projektien toteuttamista ajatellen. Asiakasprojektin tuloksena syntyneisiin kuviin oltiin tyytyväisiä niin asiakkaan kuin toimeksiantajankin puolelta.