Asiakasymmärryksen hyödyntäminen asuntotuotantoprosessissa
Vähäsöyrinki, Emmi (2011)
Vähäsöyrinki, Emmi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711338
Tiivistelmä
Uusissa asunnoissa lisä- ja muutostyöt työllistävät asiakaspalveluinsinööriä valtavasti. Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitä asiakkaat odottavat tämän päivän asunnon hintaan sisältyviltä materiaaleilta ja ovatko he tyytyväisiä nykyisiin materiaaleihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää sellainen ratkaisu, joka vaatisi mahdollisimman vähän lisä- ja muutostöitä. Lisäksi haasteita tuottavat tiukat aikataulut sekä asuntosuunnittelua ohjaavat lait, määräykset ja ohjeet.
Aihetta pohjustettiin asiakasymmärryksen sekä asuntosuunnittelun kautta. Asiakasymmärryksessä käsiteltiin asiakkuutta johtamisen ja rakentamisen sekä asiakasymmärryksen kehittämisen kautta. Asuntosuunnittelussa tarkasteltiin sekä asuntojen esteettömyyttä, tilamitoitusta että teknistä ja yleistä toimivuutta.
Tutkimusta varten laadittiin ylimääräinen asiakaskysely, jota täydennettiin jo tehdyllä muuttovaiheen asiakastyytyväisyyskyselyllä. Ylimääräisellä asiakaskyselyllä selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä asunnon hintaan sisältyviin materiaaleihin.
Asuinrakennushankkeita tehdessä suunnittelun täytyy olla aina asiakaslähtöistä, jotta kohteet herättävät mielenkiintoa asiakasrintamalla. Asunnon hintaan sisältyvien materiaalien tulee olla ajan mukaiset, siis kehityksen täytyy olla jatkuvaa. Hankkeista saatua palautetta täytyisi osata hyödyntää paremmin seuraavissa kohteissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää sellainen ratkaisu, joka vaatisi mahdollisimman vähän lisä- ja muutostöitä. Lisäksi haasteita tuottavat tiukat aikataulut sekä asuntosuunnittelua ohjaavat lait, määräykset ja ohjeet.
Aihetta pohjustettiin asiakasymmärryksen sekä asuntosuunnittelun kautta. Asiakasymmärryksessä käsiteltiin asiakkuutta johtamisen ja rakentamisen sekä asiakasymmärryksen kehittämisen kautta. Asuntosuunnittelussa tarkasteltiin sekä asuntojen esteettömyyttä, tilamitoitusta että teknistä ja yleistä toimivuutta.
Tutkimusta varten laadittiin ylimääräinen asiakaskysely, jota täydennettiin jo tehdyllä muuttovaiheen asiakastyytyväisyyskyselyllä. Ylimääräisellä asiakaskyselyllä selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä asunnon hintaan sisältyviin materiaaleihin.
Asuinrakennushankkeita tehdessä suunnittelun täytyy olla aina asiakaslähtöistä, jotta kohteet herättävät mielenkiintoa asiakasrintamalla. Asunnon hintaan sisältyvien materiaalien tulee olla ajan mukaiset, siis kehityksen täytyy olla jatkuvaa. Hankkeista saatua palautetta täytyisi osata hyödyntää paremmin seuraavissa kohteissa.