Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Diagnostic Language Test Results and Need for Preparatory Language Stydy

Kuparinen, Miika (2011)

Avaa tiedosto
Kuparinen_bachelors_thesis.pdf (577.3Kt)
Lataukset: 


Kuparinen, Miika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012343
Tiivistelmä
Tässä Insinöörityössä keskityttiin ratkaisemaan kaksi esillenoussutta kysymystä koskien Metropolian organisoimaa vieraiden kielten diagnostista testiä; omaavatko Metropoliassa opiskelut aloittavat opiskelijat vaadittavan kielitaidon, ja onko kyseisenkaltaiselle diagnos-tiselle testaukselle todellista tarvetta?

Työssä käydään läpi lainsäädännöllisiä vaatimuksia joita on asetettu ammattikorkeakou-luopiskelijalta vaadittavasta kielitaidon tasosta, sekä vertaillaan muita käytettyjä kielitaidon testausmenetelmiä Metropolian oman testin lisäksi.

Työtä varten on kerätty tiedot neljältä vuodelta Metropoliassa aloittaneista opiskelijoista kahdesta kielestä, ruotsista ja englannista. Ruotsin otos on yli 6500 opiskelijaa ja englan-nin yli 5500 neljältä vuodelta. Tuloksista pyritään saamaan hyvä yleiskuva opiskelijoiden vallitsevasta kielitaidosta ja sen riittävyydestä suhteessa asetettuihin vaatimuksiin. Näiden tulosten perusteella pyritään myös selvittämään mahdollisia yhteneväisyyksiä aiempien arvosanojen suhteen jotta nähtäisiin mahdollinen keino arvioida opiskelijan taitotasoa il-man testausta.

Valtaosa opiskelijoista ns. ”läpäisee” diagnostisen testin, eli omaa vaadittavan taitotason joka on edellytyksenä valmistuvalle ammattikorkeakouluopiskelijalle. Opiskelijoiden dia-gnostisesta testistä saaman tuloksen yhteneväisyys aiempiin arvosanoihin on myös olete-tun kaltainen, jonka perusteella voidaan sanoa että karkeaa jaottelua aiempien arvosano-jen perusteella voidaan perustellusti tehdä, mutta kovinkaan hienojakoista arviointia ei pystytä tekemään, ainakaan yksittäisen arvosanan perusteella. Arvosanojen yhdistelmät, päättötodistuksen arvosana yhdistetynä YO-kokeen arvosanaan, tuottavat kuitenkin jon-kinverran laadukkaaman kuvan opiskelijan tasosta. Selkeä joukko opiskelijoista ei kuiten-kaan ole arvioitavissa pelkkien aiempien arvosanojen perusteella, jolloin diagnostisen testin kyky arvioida ko. opiskelijan todellista tasoa on tarpeen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste