Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Brändin kehittäminen digitaalista markkinointiviestintää hyödyntäen CASE: Liikenne Lakkapää

Juupaluoma, Riia (2020)

 
Avaa tiedosto
Juupaluoma_Riia.pdf (630.1Kt)
Lataukset: 


Juupaluoma, Riia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002182567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena on kehittää toimeksiantajan digitaalista markkinointia. Tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle kehitystoimenpiteitä, joiden avulla heidän digitaalinen markkinointinsa saataisiin tehokkaammaksi ja suunnitellummaksi. Näiden kehitystoimenpiteiden avulla myös yrityksen brändiä saadaan vahvistettua, mikä oli toinen toimeksiantajan toiveista opinnäytetyön suhteen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on lahtelainen liikennealan yritys, Liikenne Lakkapää. Opinnäytetyössä keskitytään toimeksiantajan tilausajopuoleen.

Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalista markkinointia sekä siihen liittyviä käsitteitä. Näitä ovat verkkosivut, sosiaalinen media ja hakukoneet. Myös muita opinnäytetyöhön liittyviä käsitteitä, kuten brändiä, brändi-identiteettiä ja brändiuskollisuutta on avattu teoriaosuudessa. Opinnäytetyössä sovelletaan SOSTAC-mallia, jonka tarkoituksesta ja vaiheista kerrotaan opinnäytetyössä. Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistoa kerättiin sekä haastattelemalla toimeksiantajan edustajaa että myös benchmarkingilla.

Tarkoituksena on, että opinnäytetyön toimeksiantaja, Liikenne Lakkapää, voi hyödyntää työssä esitettyjä kehitystoimenpiteitä heidän toiminnassaan tulevaisuudessa. Kehitystoimenpiteet luodaan tavoitteiden ja strategian pohjalta, toimeksiantajan toiveet huomioon ottaen. Kehitysideat perustellaan, sekä se, mikä yhteys niillä on toimeksiantajan brändin vahvistumiseen. Kehitystoimenpiteet liittyvät toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin kanaviin, ja niistä etenkin verkkosivuihin sekä sosiaalisen median kanaviin, Instagramiin ja Facebookiin. Jotta kehitystoimenpiteiden käyttöönotto olisi toimeksiantajalle mahdollisimman vaivatonta, luotiin niille aikataulu markkinoinnin vuosikellon avulla. Markkinoinnin vuosikellosta pystytään katsomaan, missä vaiheessa vuotta 2020 toimeksiantajaa suositellaan toteuttamaan luodut kehitysideat.

Jatkoa ajatellen olisi tärkeää, että toimeksiantaja toteuttaa digitaalista markkinointia valitsemissaan kanavissa suunnitelmallisemmin. Tätä ajatellen pidän tärkeimpänä kehitystoimenpiteenä analytiikkatyökalujen käyttöönottoa ja niiden seurantaa viikoittain. Näin yritys on ajan tasalla siitä, mitä heidän digitaalisissa kanavissaan tapahtuu, ja kuinka hyvin ne saavuttavat ja sitouttavat asiakkaita. Etenkin Google Analyticsin käyttöönotto olisi Liikenne Lakkapäälle hyvin tärkeää. Suunniteltujen kehitystoimenpiteiden onnistumisen ja niiden tuottamien vaikutusten seuraaminen on mahdollista analytiikkatyökalujen avulla, joten kehitystä ajatellen analytiikan seuraaminen on välttämätöntä.
 
The purpose of this thesis is to develop digital marketing of the principal company. The aim is to create digital marketing actions, which can help the principal to perform better and more effectively in digital world. With these actions it is also possible to strengthen principal’s brand, which was the other purpose of this thesis. The principal of this thesis is Liikenne Lakkapää. Liikenne Lakkapää is a company from Lahti, and they operate both in Lahti and in Lapland. Their services include school transport and chartered transport. This thesis is focused only in chartered transport.

Structure of the thesis is based on SOSTAC-model. The theory section of the thesis includes many concepts concerning digital marketing and branding. These concepts are for example social media, websites, search engines, brand identity and brand loyalty. Method of the thesis is qualitative research, because purpose of the thesis is to understand and explain the research problem. Collection of the information was performed through benchmarking and interviewing the principal.

The intention is that the principal company of the thesis can utilize developed actions in the future. These actions are created considering company’s strategy and objectives. All of these digital marketing actions are helping to strengthen the brand of the principal company. Most of these actions are associated with analytics, website and social media. A timetable is created to help making it easier to adopt developed actions. This timetable is made for the year 2020 both in visual and written form.

In the future it is essential for the principal company to implement their digital marketing in a more planned way. Most important thing considering that is to bring into use analytic tools, especially Google Analytics. Also, the analytic tools of social media platforms, Instagram and Facebook, would be very useful for Liikenne Lakkapää. These tools help to track how they perform in digital marketing and are essential to see the improvement of the actions made in digital channels.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste