Virtuaalivanhus-tietokannan suunnittelu ja toteutus
Immonen, Annika (2011)
Immonen, Annika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062312444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062312444
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana Virtuaalivanhus-projektia Savonia-ammattikorkeakoulun Digitaalisen median kehitysyksikölle. Virtuaalivanhus on terveydenhoito-oppilaitosten opiskelijoille suunnattu opetuspeli. Projektiin osallistuu neljä koulua ja projektin tavoite on saada peli julkaistua vuonna 2012. Pelin tavoitteena on lisätä vanhustyön mielekkyyttä ja tehostaa opiskelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli tietokannan ensimmäisen version suunnittelu ja toteutus. Tietokannan lisäksi opinnäytetyöhön kuului käyttöliittymätekniikoiden esitutkimus.
Tietokannan suunnittelu tehtiin syksyn 2010 määrittelyiden pohjalta. Sisällöntuottajien tarinat ja testidata tukivat määrittelyä. Tietokanta suunniteltiin relaatiomallilla ja tietokannan rakenne tehtiin monipuoliseksi ja helposti jatkokehitettäväksi. Tietokannan vaatimuksena oli myös videoiden ja kuvien tallentaminen. Tietokanta suunniteltiin Microsoft Visio-ohjelmalla. Pelin pisteet määräytyvät pelin hahmon neljästä eri hyvinvointialueen pistemäärästä. Hyvinvointialueen objektien käsittely suunniteltiin tietokannassa käyttäen EAV-mallia. Tietokannan toteutus tehtiin SQL Server 2008 R2 tietokantapalvelimelle käyttäen Management Studio-työkalua. Tietokannan tauluja ja yhteyksiä testattiin testidatalla.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Tietokannasta tuli laaja ja paljon tietoa sisältäessään voi tietokannan koko kasvaa suureksi, mutta kattaa määrityksissä suunnitellut vaatimukset.
Tietokannan suunnittelu tehtiin syksyn 2010 määrittelyiden pohjalta. Sisällöntuottajien tarinat ja testidata tukivat määrittelyä. Tietokanta suunniteltiin relaatiomallilla ja tietokannan rakenne tehtiin monipuoliseksi ja helposti jatkokehitettäväksi. Tietokannan vaatimuksena oli myös videoiden ja kuvien tallentaminen. Tietokanta suunniteltiin Microsoft Visio-ohjelmalla. Pelin pisteet määräytyvät pelin hahmon neljästä eri hyvinvointialueen pistemäärästä. Hyvinvointialueen objektien käsittely suunniteltiin tietokannassa käyttäen EAV-mallia. Tietokannan toteutus tehtiin SQL Server 2008 R2 tietokantapalvelimelle käyttäen Management Studio-työkalua. Tietokannan tauluja ja yhteyksiä testattiin testidatalla.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Tietokannasta tuli laaja ja paljon tietoa sisältäessään voi tietokannan koko kasvaa suureksi, mutta kattaa määrityksissä suunnitellut vaatimukset.