Suhdeverkostot digitaalisessa tilausprosessissa : maksu-tv-palvelut vaivattomasti suomalaiskoteihin
Matiskainen, Anne (2011)
Matiskainen, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061812288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061812288
Tiivistelmä
Suomen maksu-tv-ala on kokenut suuria muutoksia viimeisen 5 vuoden aikana. Tekniikan kehitys on luonut uusia mahdollisuuksia ja samalla tehnyt kilpailusta entistä haastavampaa. Palveluiden saatavuus, käytön helppous ja vaikuttamisen mahdollisuus nousevat kuluttajan arvostuksessa korkealle. Kilpailun voittavat ne jotka tarjoavat kuluttajalle vaivattoman tavan hankkia ja kuluttaa palveluita sekä kuuntelevat asiakkaita. Suomen maksu-tv-penetraatio on puolet pienempi kuin muissa pohjoismaissa. Tutkimuksen avulla on tarkoitus vaikuttaa vallitsevaan markkinatilanteeseen.
MTV Oy:n maksu-tv-palvelut ovat mielikuvallisesti tunnettuja, mutta saatavuudessa on epäselvyyttä. Tutkimus käsittelee maksu-tv-palveluiden digitaalisen tilausprosessin kehitystä. Tutkimus on jatkoa tradenomin opinnäytetyöhön, joka käsitteli jakelutien haasteita tilanteessa, jossa loppuasiakkuuden omistaa kolmas osapuoli. Suhdeverkostojen ymmärrys ja kumppanituki nousevat asiakashankinnassa merkityksellisiksi. Markkinointilähtöisen myynninedistyksen, Web 2.0 ajattelun ja suhdeverkostojen kehityksen avulla pyrin löytämään työkaluja joilla tilausmäärät saadaan kasvuun. Tapaustutkimuksen tulokset pohjautuvat aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin, alalta kerättyyn tutkimusaineistoon sekä kvalitatiivisten fokusryhmäkeskusteluiden tuloksena syntyneeseen uuteen tietoon.
Nykyinen tilausprosessi ei toimi ja sitä tulee kehittää käyttäjäystävällisemmäksi. Kilpailutilanne on haastava, joten palvelun parempi erottuminen kilpailijoista on yksi menestystekijä. Sidosryhmäsuhteiden hoitoon ja yhteistyöhän tulee kiinnittää enemmän huomiota. Tulosten pohjalta on esitetty parannusehdotuksia tilausprosessiin ja liiketoimintaan.
MTV Oy:n maksu-tv-palvelut ovat mielikuvallisesti tunnettuja, mutta saatavuudessa on epäselvyyttä. Tutkimus käsittelee maksu-tv-palveluiden digitaalisen tilausprosessin kehitystä. Tutkimus on jatkoa tradenomin opinnäytetyöhön, joka käsitteli jakelutien haasteita tilanteessa, jossa loppuasiakkuuden omistaa kolmas osapuoli. Suhdeverkostojen ymmärrys ja kumppanituki nousevat asiakashankinnassa merkityksellisiksi. Markkinointilähtöisen myynninedistyksen, Web 2.0 ajattelun ja suhdeverkostojen kehityksen avulla pyrin löytämään työkaluja joilla tilausmäärät saadaan kasvuun. Tapaustutkimuksen tulokset pohjautuvat aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin, alalta kerättyyn tutkimusaineistoon sekä kvalitatiivisten fokusryhmäkeskusteluiden tuloksena syntyneeseen uuteen tietoon.
Nykyinen tilausprosessi ei toimi ja sitä tulee kehittää käyttäjäystävällisemmäksi. Kilpailutilanne on haastava, joten palvelun parempi erottuminen kilpailijoista on yksi menestystekijä. Sidosryhmäsuhteiden hoitoon ja yhteistyöhän tulee kiinnittää enemmän huomiota. Tulosten pohjalta on esitetty parannusehdotuksia tilausprosessiin ja liiketoimintaan.