Music goes social! : music startups' viewpoints on marketing communications, social media and music industry
Vermasheinä, Kaisa (2011)
Vermasheinä, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212413
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaisten musiikkialan kasvu- eli startup-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta, sekä niiden näkökulmia musiikkiteollisuuden tulevaisuuteen. Tutkimusta varten on haastateltu neljää suomalaista musiikkialan startup-yritystä. Erilliset taustoittavat luvut käsittelevät markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa sekä musiikkiteollisuutta.
Muutamien viime vuosien aikana Suomeen on perustettu useita kasvuyrityksiä, jotka tarjovat digitaalisia- ja verkkopalveluita musiikin kuuntelijoille, muusikoille ja muille alan toimijoille. Ajankohta on osuva, sillä musiikkiteollisuus on kokonaisuudessaan suurten haasteiden edessä, ja samanaikaisesti musiikin kuluttamisen tavat ovat muuttuneet.
Haastateltujen yritysten markkinointiviestinnässä korostuvat henkilökohtainen myyntityö ja sisältömarkkinointi. Sosiaalisen median välineillä on molemmissa keskeinen osa. Tärkeimmät sosiaalisen median kanavat haastatelluille yrityksille ovat Facebook, LinkedIn ja Twitter sekä yritysten omat blogit. Yritykset luottavat tarinankerrontaan ja avoimuuteen, tavoitteinaan nousu mielipidejohtajiksi omilla erityisaloillaan sekä laadukkaan ja uskottavan brändin rakennus.
Yritykset näkevät roolinsa musiikkiteollisuudessa lisätulovirtojen tuottajina erityisesti muusikoille, mutta myös muille alan toimijoille. Yritykset painottavat musiikin kuuntelijan roolia musiikkiteollisuuden arvoketjussa, ja faniyhteyttä korostava käsite direct-to-fan on keskeisessä asemassa kahden yrityksen liiketoiminnassa. Osa yrityksistä pyrkii olemaan oma sosiaalisen median välineensä. Musiikki on luonteeltaan sosiaalista, mutta yhdistämällä digitaaliset palvelut, sosiaalinen media ja musiikki voidaan synnyttää jotain aivan uutta.
Muutamien viime vuosien aikana Suomeen on perustettu useita kasvuyrityksiä, jotka tarjovat digitaalisia- ja verkkopalveluita musiikin kuuntelijoille, muusikoille ja muille alan toimijoille. Ajankohta on osuva, sillä musiikkiteollisuus on kokonaisuudessaan suurten haasteiden edessä, ja samanaikaisesti musiikin kuluttamisen tavat ovat muuttuneet.
Haastateltujen yritysten markkinointiviestinnässä korostuvat henkilökohtainen myyntityö ja sisältömarkkinointi. Sosiaalisen median välineillä on molemmissa keskeinen osa. Tärkeimmät sosiaalisen median kanavat haastatelluille yrityksille ovat Facebook, LinkedIn ja Twitter sekä yritysten omat blogit. Yritykset luottavat tarinankerrontaan ja avoimuuteen, tavoitteinaan nousu mielipidejohtajiksi omilla erityisaloillaan sekä laadukkaan ja uskottavan brändin rakennus.
Yritykset näkevät roolinsa musiikkiteollisuudessa lisätulovirtojen tuottajina erityisesti muusikoille, mutta myös muille alan toimijoille. Yritykset painottavat musiikin kuuntelijan roolia musiikkiteollisuuden arvoketjussa, ja faniyhteyttä korostava käsite direct-to-fan on keskeisessä asemassa kahden yrityksen liiketoiminnassa. Osa yrityksistä pyrkii olemaan oma sosiaalisen median välineensä. Musiikki on luonteeltaan sosiaalista, mutta yhdistämällä digitaaliset palvelut, sosiaalinen media ja musiikki voidaan synnyttää jotain aivan uutta.