Kävelystä tanssiin, olemisesta esiintymiseen
Salo, Riikka (2011)
Salo, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062312427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062312427
Tiivistelmä
Opinnäytteeni käsittelee läsnäolon merkitystä tanssissa, esiintyjän luontaista tapaa olla lavalla sekä rajaa tanssin ja teatterin välissä.
Pohdin työssäni tanssin olemusta sekä arkiliikkeen ja tanssin välistä rajaa. Käyn läpi näkemyseroja sisältö- ja muotokeskeisyyden välillä sekä kirjoitan estetiikan ja läsnäolon välisestä suhteesta.
Tutkin esiintyjän oman liikkeen merkitystä esittävässä taiteessa ja tanssin kentällä. Käyn läpi, kuinka eri tavoin tanssi koetaan eri-ikäisten ihmisten keskuudessa, sekä teatterin kautta itselleni hyviksi koettuja tapoja tuottaa liikettä. Kuinka ihmisten luontaista tapaa olla ja liikkua voi käyttää osana tanssin perusopetusta sekä tehdessä teoksia ihmisten kanssa, jotka eivät ole tanssijoita? Voiko itse ohjaajana olla silloin kunnianhimoinen?
Pohdin, mitä yhteistä on tanssilla ja teatterilla, mitä teatterin perussääntöjä voi mielestäni siirtää arkiliikettä hyödyntävään tanssiin ja kuinka eri taiteenaloja yhdistelemällä saadaan aikaan itseäni kiinnostavaa taidetta.
Lopuksi totean työni avartaneen näkemyksiäni entisestään ja olevani ammatillisesti hyvässä paikassa teatterin ja tanssin välissä.
Pohdin työssäni tanssin olemusta sekä arkiliikkeen ja tanssin välistä rajaa. Käyn läpi näkemyseroja sisältö- ja muotokeskeisyyden välillä sekä kirjoitan estetiikan ja läsnäolon välisestä suhteesta.
Tutkin esiintyjän oman liikkeen merkitystä esittävässä taiteessa ja tanssin kentällä. Käyn läpi, kuinka eri tavoin tanssi koetaan eri-ikäisten ihmisten keskuudessa, sekä teatterin kautta itselleni hyviksi koettuja tapoja tuottaa liikettä. Kuinka ihmisten luontaista tapaa olla ja liikkua voi käyttää osana tanssin perusopetusta sekä tehdessä teoksia ihmisten kanssa, jotka eivät ole tanssijoita? Voiko itse ohjaajana olla silloin kunnianhimoinen?
Pohdin, mitä yhteistä on tanssilla ja teatterilla, mitä teatterin perussääntöjä voi mielestäni siirtää arkiliikettä hyödyntävään tanssiin ja kuinka eri taiteenaloja yhdistelemällä saadaan aikaan itseäni kiinnostavaa taidetta.
Lopuksi totean työni avartaneen näkemyksiäni entisestään ja olevani ammatillisesti hyvässä paikassa teatterin ja tanssin välissä.