Design District Helsinki -alue vaatetusalan yritysten toimintaympäristönä
Salonen, Noora (2009)
Salonen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903171714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903171714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheen valintaan on vaikuttanut tekijän henkilökohtainen kiinnostus sekä pienyrittäjyyteen, vaatteisiin että muotoiluun. Työ tehtiin toimeksiantona Designkortteli ry:lle, joka tunnetaan paremmin nimellä Design District Helsinki (DDH). Vuonna 2005 perustetun yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on yhdistää Helsingin Diana-puistoa ympäröivän alueen muotoiluun panostavat liikkeet, galleriat, ravintolat ym. yritykset identiteetiltään yhtenäiseksi alueeksi. Työn päätavoitteena oli tutkia millainen toimintaympäristö DDH-alue vaatetusalan yrityksille on. Työssä pohdittiin myös työn tekijän oman vaatetusalan yrityksen perustamismahdollisuuksia alueelle.
Tämä opinnäytetyö perustui kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Pääasiallisena tiedonhankintatapana käytettiin 16 vaatetusalan yrittäjälle suunnattua postikyselyä, yhden yrittäjän haastattelua sekä satunnaisille ohikulkijoille kohdistettua katukyselyä. Lisäksi tietoa saatiin kirjallisuudesta, aiemmista tutkimuksista sekä tutkijan omista havainnoista ja hänellä olevasta hiljaisesta tiedosta.
Design District Helsinki -aluetta on aikaisemmin semiotiikan näkökulmasta tutkinut professori Ilpo Koskinen. Hänen tutkimuksiaan hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä, vaikka työ ei varsinaisesti tutkikaan semiotiikkaa. Tämä tutkimus lisäsi tietoa alueella toimivista vaatetusalan yrittäjistä ja se toi esille myös yrittäjien ajatuksia alueen toiminnasta ja kehittämisestä. Lisäksi työssä käytiin yleisemmin läpi pienyrittäjyyttä, verkostoitumista, vaatetusalan toimintaympäristöä sekä nykyistä markkinatilannetta.
Tutkimuksen pohjalta saatiin selville, että Design District Helsinki on dynaaminen ja koko ajan monipuolisempi markkina-alue. Uusia yrityksiä tulee jatkuvasti lisää, mutta siitä huolimatta yrittäjät suhtautuvat myönteisesti lisääntyvään kilpailuun ja verkostoitumiseen eri alojen kanssa. He kokevat uusien liikkeiden rikastuttavan koko aluetta ja tuovan lisää potentiaalisia asiakkaita kaikille. Uuden vaatetusalan liikkeen mahdollisuudet alueella ovat tutkimuksen perusteella hyvät, kunhan toiminta ja varsinkin valikoima ovat hyvin suunniteltuja kokonaisuuksia ja tuovat jotain uutta alueelle.
Tämä opinnäytetyö perustui kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Pääasiallisena tiedonhankintatapana käytettiin 16 vaatetusalan yrittäjälle suunnattua postikyselyä, yhden yrittäjän haastattelua sekä satunnaisille ohikulkijoille kohdistettua katukyselyä. Lisäksi tietoa saatiin kirjallisuudesta, aiemmista tutkimuksista sekä tutkijan omista havainnoista ja hänellä olevasta hiljaisesta tiedosta.
Design District Helsinki -aluetta on aikaisemmin semiotiikan näkökulmasta tutkinut professori Ilpo Koskinen. Hänen tutkimuksiaan hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä, vaikka työ ei varsinaisesti tutkikaan semiotiikkaa. Tämä tutkimus lisäsi tietoa alueella toimivista vaatetusalan yrittäjistä ja se toi esille myös yrittäjien ajatuksia alueen toiminnasta ja kehittämisestä. Lisäksi työssä käytiin yleisemmin läpi pienyrittäjyyttä, verkostoitumista, vaatetusalan toimintaympäristöä sekä nykyistä markkinatilannetta.
Tutkimuksen pohjalta saatiin selville, että Design District Helsinki on dynaaminen ja koko ajan monipuolisempi markkina-alue. Uusia yrityksiä tulee jatkuvasti lisää, mutta siitä huolimatta yrittäjät suhtautuvat myönteisesti lisääntyvään kilpailuun ja verkostoitumiseen eri alojen kanssa. He kokevat uusien liikkeiden rikastuttavan koko aluetta ja tuovan lisää potentiaalisia asiakkaita kaikille. Uuden vaatetusalan liikkeen mahdollisuudet alueella ovat tutkimuksen perusteella hyvät, kunhan toiminta ja varsinkin valikoima ovat hyvin suunniteltuja kokonaisuuksia ja tuovat jotain uutta alueelle.