Vaurioajoneuvojen lunastus ja myynti
Zetterman, Riina (2009)
Zetterman, Riina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283393
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty Autovahinkokeskus Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää,
kuinka vaurioajoneuvojen ostajat päätyvät ostamaan ajoneuvon AVK:lta, mitkä seikat vaikuttivat
asiakkaiden ostopäätökseen ja olisivatko he valmiita asioimaan uudestaan AVK:lla. Tutkittaviin asioihin kuului myös, kuka ajoneuvon korjaa ja mistä siihen hankittiin
tarvittavat varaosat. Lisäksi työssä tutkittiin, mitkä korjaustyöt ostajat tekevät itse ja mitkä he teettävät, sekä selvitettiin mahdollisia ongelmia, joita ajoneuvon korjauksen tai katsastuksen aikana ilmenee. Tutkimuksen avulla saatiin selville , missä asioissa asiakkaat kokivat puutteita ja mihin he olivat tyytyväisiä asiakaspalvelussa. Tämän avulla voidaan lähteä kehittämään parannuskeinoja AVK:n asiakaspalveluun ja vaurioajoneuvojen myyntiin.
Tulokset koottiin Autovahinkokeskus Oy:n vuoden 2008 marras- ja joulukuun sekä vuoden
2009 tammikuun luovutettujen ajoneuvojen ostajien puhelinkyselynä toteutetuista haastatteluista. Kaikkien ajoneuvojen alkuperäinen hintapyyntö oli vähintään 1000 €, ja nämä kaikki ajoneuvot myytiin normaalisti korjattavaksi tai ehdolliseen korjaukseen.
Haastatteluista saatiin selville, että asiakkaat tekivät ostopäätöksensä ajoneuvon hinnan
ja vaurioiden perusteella. Asiakkaat korjasivat itse ostamansa ajoneuvon ja hankkivat varaosat siihen purkamoilta ja tarvikeliikkeistä. Vauriokuvauksissa asiakkaat kokivat olevan puutteita, kun kuvaukset eivät vastanneet todellisia vaurioita ja ajoneuvoista löytyi lisävaurioita.
Asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja voisivat asioida uudelleenkin AVK:lla.
Asiakaspalvelua kannattaisi lähteä kehittämään vauriokuvauksista. Kuvaukset pitäisi saada tarkemmiksi ja todenmukaisiksi, jotta asiakkaat tietäisivät paremmin mitä ovat ostamassa. Kun vauriokuvaukset olisivat tarkkoja, saataisiin ajoneuvojen hinnoittelu vastaamaan paremmin todellista ajoneuvon arvoa ja asiakkaiden ostopäätöksen tekeminen helpottuisi. Ajoneuvojen myyntiä internetissä kannattaisi myös kehittää, koska ostaminen
saataisiin näin asiakkaille helpommaksi ja nopeammaksi.
kuinka vaurioajoneuvojen ostajat päätyvät ostamaan ajoneuvon AVK:lta, mitkä seikat vaikuttivat
asiakkaiden ostopäätökseen ja olisivatko he valmiita asioimaan uudestaan AVK:lla. Tutkittaviin asioihin kuului myös, kuka ajoneuvon korjaa ja mistä siihen hankittiin
tarvittavat varaosat. Lisäksi työssä tutkittiin, mitkä korjaustyöt ostajat tekevät itse ja mitkä he teettävät, sekä selvitettiin mahdollisia ongelmia, joita ajoneuvon korjauksen tai katsastuksen aikana ilmenee. Tutkimuksen avulla saatiin selville , missä asioissa asiakkaat kokivat puutteita ja mihin he olivat tyytyväisiä asiakaspalvelussa. Tämän avulla voidaan lähteä kehittämään parannuskeinoja AVK:n asiakaspalveluun ja vaurioajoneuvojen myyntiin.
Tulokset koottiin Autovahinkokeskus Oy:n vuoden 2008 marras- ja joulukuun sekä vuoden
2009 tammikuun luovutettujen ajoneuvojen ostajien puhelinkyselynä toteutetuista haastatteluista. Kaikkien ajoneuvojen alkuperäinen hintapyyntö oli vähintään 1000 €, ja nämä kaikki ajoneuvot myytiin normaalisti korjattavaksi tai ehdolliseen korjaukseen.
Haastatteluista saatiin selville, että asiakkaat tekivät ostopäätöksensä ajoneuvon hinnan
ja vaurioiden perusteella. Asiakkaat korjasivat itse ostamansa ajoneuvon ja hankkivat varaosat siihen purkamoilta ja tarvikeliikkeistä. Vauriokuvauksissa asiakkaat kokivat olevan puutteita, kun kuvaukset eivät vastanneet todellisia vaurioita ja ajoneuvoista löytyi lisävaurioita.
Asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja voisivat asioida uudelleenkin AVK:lla.
Asiakaspalvelua kannattaisi lähteä kehittämään vauriokuvauksista. Kuvaukset pitäisi saada tarkemmiksi ja todenmukaisiksi, jotta asiakkaat tietäisivät paremmin mitä ovat ostamassa. Kun vauriokuvaukset olisivat tarkkoja, saataisiin ajoneuvojen hinnoittelu vastaamaan paremmin todellista ajoneuvon arvoa ja asiakkaiden ostopäätöksen tekeminen helpottuisi. Ajoneuvojen myyntiä internetissä kannattaisi myös kehittää, koska ostaminen
saataisiin näin asiakkaille helpommaksi ja nopeammaksi.